|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Halloj, någon som har några erfarenheter om vilken kamaxel jag bör/skall använda mig av till min 2,5:a? Vill inte använda standardkammen..........:) | |
Lotus Samuel |
Det undrar jag med, har sökt och frågat men inte fått nåt bra svar. Jag har byggt färdig min 2.5 turbo men tycker att den är riktigt tråkig på höga varv. Växlar vid 5000 nu. Bonje hade ju 272graders i sin och den verkade ju gå fint. Men lite värre grejer borde det väl gå att använda??? |
|
Du har inte för litet turboagg. eller nåt ? Tråkig på höga varv låter inte riktigt rätt. |
|
Lotus Samuel |
Jonhny: Jag vet inte. Har ett TD04HL18T. Börjar ladda väldigt tidigt vilket ju är bra, men det gör ju att man tappar känslan av varvvillighet eftersom den går lika bra när man växlar upp tidigt. Jag har ju inte mappat bilen heller, kanske gör skillnad? |
tqs |
Frågan är om man verkligen ska använda en trimkam avsedd för sugmotor vid överladdning. Det är väl snarare så att man vill ha ett litet överlapp då avgas- och insugsventil är öppna samtidigt. Annars lär väl övertrycket i cylindern försvinna alltför snabbt? Länk |
MIRRE75 |
Jag annvänder original kamm och ställbar drev. Sen backar man kammen något! Jag får växla vid 6000 rpm! |
Lotus Samuel |
OK. Originalkam och ställbar drev är det som gäller då? Jag ska nämligen bygga en ny motor snart (samlar delar) och då blir det ny kam för min gamla är garanterat sliten. |
|
Jag har ställt samma fråga, ang kam. (stora 6an) och då fått rek att köra med schriks 284* kam. Om det blir bra kan jag dock ej utala mig om...då den inte är ihop plockad...*pust* MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Samuel: Innan den är mappad kan man nog inte sia om hur det funkar. Min motor funkade rätt hyggligt tills turbon tog slut, men sen var den inte kul på höga varv. Orkade inte ladda nåt... Man har väl snällare kam på en turbomotor normalt sätt, men det beror ju på var man vill ha registret precis som i en sugmotor. Jag tycker originalkammen är rätt hetsig och skulle nog inte vilja byta i första taget. Register från 5-8000 e inte så kul i en gatbil med sex cylindrar om den inte lämnar riktigt riktigt mycket pulver. |
|
|
Hmmm, satt och kollade lite med Tom på Tom´s Motor i eskilstuna som bygger toppen till bilen. Nu ska jag inte sitta här och verka duktig på någe sätt :) men vi (mest han) :) kom fram till så finns det 3 kammar att välja på...förutom standard kammen... Det är Dr Schrick´s 272, 284 och 288 graders, frågan är ju dock vilken som passar ändamålet bäst.... Laddtrycket kommer att hamna på ungefär 1,4 bar, men vill ändå ha en någolunda snäll kam som går att åka på gata med. Turbon är en Rotomaster T04B. Kom igen nu grabbar måste ju vara någon som har ett asbra förslag :) Tacksam för svar skall beställa kammen så fort som möjligt.... |
|
|
Hej! Till att börja med så är jag inte alls någe bra på det här med kammar. Men jag fundrade lite så här..... Om man skulle köra med en 288 graders kam på en sugmotor så blir den ganska seg på botten, men eftersom motorn ska turbokonverteras så hjälper ju turbon till på dom lägre varven. När jag körde min 325:a med den turbosatsen som nu Lind (Gnagarn) har köpt av mig. Då har jag för mig att laddtrycket kom vid ca: 2300R/min. Så om kan köra med en ganska elak kam, och få hjälp på botten av turbon då kanske man istället kan vrida ur maskin lite mer och växla vid typ 7200R/min...... Jag ställde mitt varvstopp på 6800R/min, och jag var riktigt girig när jag bygde. Jag köpte inga nya vippor och dom gamla ventilfjädrarna fick duga... det höll!! Sedan om jag känner Lind rätt (och det gör jag) så byter han vippor och köper hårdare fjädrar bara för att ligga på den säkra sidan. Men jag tror ju iofs. inte att han kommer varva 7200.... Så vad tror ni...?? (Köpes 318is -90 max 20000:-)Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
tqs |
Frågan är varför det t.o.m. förekommer snällare kammar i turbomotorer än sugmotorer? Är det bara för att få bättre effekt på dom varvtal där laddtrycket inte har hunnit komma än? Hur såg effektkurvan ut på din turbomotor Bonje? Vid vilket varval låg toppeffekten? |
|
Jag varvar 7800varv på min turbokonventerade 24v 2,5lit maskin med orig kammar och std ventilfjädrar och laddar 1,6 nu.Den drar klockrent från 3000 till varvstopp. Drar den inte på högre varv så är de väl felmappat eller för lite turbo... MVH Andreas |
|
Lotus Samuel |
Skrev en långt inlägg men det försvann =( jaja... iallafall så verkar dom använda 304graders kam till m10 turbo. Men motorerna kanske skiller sig åt? Länk Länk |
|
Hmm förbryllad....vet inte vilken kam jag vill ha....standard kammen går ju säkert, men räcker den till 400 hp? Om man kostar på toppen 10-15 papp så känns det lite bortkastat att sitta och sladda runt med orginalkammen...men det får ju inte bli för extremt för gatan heller.... Måste ju kunna åka raggarrundan på stan och börna :) Bonje, du som alltid (nåja nästan iaf) har någe bra förslag vad tycker du? Och ni andra kom igen nu...någon måste det ju vara som har kastat dit en hårfön och bytt kam. Hur funkar era bilar? Fördelar/nackdelar?` Är det dött i botten och efter 4000rpm så blir det fullt i brallan eller? Bonje en annan sak 7200RPM....hehehehe....vänta och se... ;) |
|
|
tqs. Maxeffekten tror jag låg vid 5700R/min. Mellan det och 6800R/min så sjönk laddtrycket lite, orginalfjädern i S4 westgaten var för mjuk så jag körde med en pysventil på slangen för att "lura" upp laddtrycket. Det är ju inte precis världens bästa lösning men det var liksom lite brådis, vi stod med bilen på rullande landsvägen och den ville inte ladda mer än 0,45 bar med skruven i botten på westgaten... Lind du vet hur det är, man måste "trimma upp dig lite" annars så ligger du och fjuttar på 0,6 bar och varvar 5000R/min!!! ;-) Tyvär så kan du inte få någe expert utlåtande av mig (den här gången) angående kammen, för jag har för dåliga kunskaper i det ämnet. (Köpes 318is -90 max 20000:-)Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
| Fråga Bäckis, han har garanterat något tips. Vet någon nåt om att överladda m20 så borde väl vara han. e-mail: tarvhacka@hotmail.com | |
Lotus Samuel |
OK. Han vill nog inte ha mail från alla, Så om en mailar och frågar så kan ju den lägga ut svaret här sen eller vidarebefodra mailet till mig. samuel@essell.se |
| Jag é oxå extremt nyfiken vilken kam man ska använda. Tänkte använda orgi. kammen men när jag plocka isär toppen såg jag att nockarna va väldigt slitna. Och om man då ändå ska byta kam så kanske det finns någon lämpligare än orginal. Jag har fått lära mig att man helst inte ska ha för mycket overlap på en turbo motor. För att du då blåser soppan rakt igenom. | |
|
hehe, fast det är jävligt schysst när det sprutar eld! :D E28 M535i TwinTurbo |
|
|
En vass kam kan hjälpa till att få igång stora aggregat,men man laborerar mest med lob separation på turbobilar,tur man har 24v så man kan justerar de:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.