AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.541

Kan jag använda denna automatlådeolja till E38 740iA - 1994 ?

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Ska byta olja o filter i lådan på min 740 framåt sommaren, och vet att dessa lådor är känsliga och att man bara ska använda BMW:s olja.

Frågan är hur det är med denna olja i länken nedan, den har ju samma klassning till en tredjedel av priset hos bmw. Kan man använda denna?

Vill ju komma undan så billigt som möjligt men inte vara dumsnål o få mer problem i framtiden. Har ävan läst om någon som fått missljud i lådan pga priat-filter. Någon som vet hur det är med detta? Någon som köpt piratfiltret på schmiedmann?

Länk

Anledningen till att jag vill komma undan billigt är att bilskrället bara kostar en massa pengar o det blir inget åkandes i den, förra sommaren kostade övar 8000kr i delar för ca 100mil o året innan var ungefär lika så man börjar självklart tröttna på kostnaderna.

Jag har den Gröna skylten på lådan.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Då hade jag hellre köpt den här som faktiskt är gjord för just din låda
Länk
ha
60
haramato
740iA-96
Jag köpte filtret från schmiedmann o den oljan som japmax länkar till.
Inga konstiga ljud eller annat märkligt.
Bytte för någon månad sen, blir ett byte till framåt vårkanten.
Bilen snart gått 30000mil, filtret aldrig bytt, datumstämpel dec 1995...
/ Magnus
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Tack för alla svar, då blir det att köpa oljan som Japmax länkar till samt filtret från schmiedmann så blir det ju en ganska så billig historia detta.

Följer trågpackningen med filtret eller köper man den separat?
"original" LT 71141: Länk

mvh/ Anders
ha
60
haramato
740iA-96
Trågpackningen följer med. Produktnr 24341422419. Länk
mvh Magnus
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Med betoning på "original", Mobiloljan du länkar till är lika lite godkänd av ZF som Ravenololjan.

Jag har ett dokument från ZF på datorn där de står vilka oljor de godkänner för resp. växellådor. I min version från 2009 står det ZF Lifeguardfluid 5 och SHELL ATF LA-2634.

När jag söker på dokumentet och läser den senaste versionen från 2014 så har Shelloljan försvunnit :P Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jaha, länken som inte vart en länk är alltså adressen till dokumentet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.