|
|
|
|---|---|
|
Hej Det är så att vi bytte ut vevhusventilationen till bilen efter den kläggat igen. Men nu läcker det ut olja vid oljelocket. När jag tar av locket så blåser det ut ur det? När jag kopplar ur vevhusventilationesslangen i ventilkåpan så blåser det exakt lika så min fråga är om det ska vara så?Har även provat med tryckluft i slangen som går från ventilkåpan och då bubblar det i tråget likaså om jag blåser i hålet till oljestickan. Mvh:Henrik | |
|
Dåliga kolvringar kanske. Eller så har de fastnat bara. ///BMW - Was sonst! |
|
| Suger det något i slangen när du tar bort den? Är det mycket blow-by blir det övertryck trots fungerande ventilation. Förutom kolvringar kan det vara ventilstyrningar/tätningar. Ingen blårök vid uppstart? Eller hög oljeförbrukning? | |
|
Nej ingen blårök om den drar olja vet jag inte eftersom den inte är tät vid olje locket.Har haft rappad kedja tidigare men vet inte om det kan ha något samband?Har inte ställt kammarna med låsningsverktyg.Men verkar ha fått till det ändå eftersom den går bra nu /Henrik |
|
|
Har du kollat gummislangen under ventilkåpan? Den brukar bli dålig och tappa spänsten: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej Hero2002, Jag har en E46 316ti Compact -04, den har gått 12.000 mil. Jag har inte bytt vevhusvent på den för jag ser ingen anledning då jag tycker att den går utmärkt och inte har några tendenser att detta skulle behövas. Vad jag dock vill säga är att jag har samma fenomen som dig. Lättar jag på locket (med motorn igång) gäller det att jag inte har finskjortan på mig. Det blåser lite lätt och kan skvätta ur lite olja. Motorn ändrar också gångkaraktär lite med öppet lock. På min 330, då jag bytt till ny vevhusvent, då var det istället ett svagt "sug" i påfyllningshålet med motorn igång (gångkaraktären ändrades också något även på denna, med öppet lock) Om du blev klokare av detta vet jag inte, men jag ville bara bekräfta att jag är en till med vad jag tror frisk motor som ändå uppvisar "blås" under locket. Den drar aningen olja tycker jag dock. Men jag ska kolla den där slangen som nämns under insugskåpan, jag med. /Anders |
|
Min gjorde inte det när jag hade en läcka, när jag bytte en gummiplugg och sedan drog av locket så fick jag det du beskriver det började spotta och knacka. Och tydligen är det normalt eftersom den suger in luft via locket. Tror att det är lugnt faktiskt. Jag nojade som bara den och trodde något var fel. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag har också nojjat som f-n. Nu läser jag vad Hero2002 och vad du säger delorian, och kanske det ska vara så då? /Anders |
| Jo jag tror det. | |
|
Var o besikta bilen o alla värden var bra men det konstiga var att jag fick felkod(342) utan att eml lampan lyser? Hur ska man då veta innan besiktningen om man har någon felkod? Någon mer som varit med om det? /Henrik |
|
| Vad betyder den? | |
|
P0342 är felkoden kamaxelgivarkrets "A" låg signal(bank 1 eller enskild givare) Men det jag tycker är konstigt att inte eml lampan lyste? /Henrik |
|
|
Har kört bilen och kollat felkoder och den växlar mellan P0340,P0341 och P0342 ingen av dem kommer upp samtidigt och ingen motorlampa lyser? Någon som har någon ide vad det kan vara? /Henrik |
|
|
EML är väl relaterat till avgasreningen och den givaren ingår väl inte där? Dock borde väl motorlampan lysa, men jag har varit med om att det inte gör det trots felkod folk har åkt runt och sedan bllir felet konstant och då har den tänt motorlampan. |
|
|
Gör ett förlustprov/leak down-test. Det ska inte blåsa mer än en svag svag bris på sin höjd. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Har du kollat upp slangen som jag skrev om innan? Lossa den och se om den är slak och full med skit. Är den "förruttnad" får man exakt de här symptomen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Erik är det slang nr3 från ventilkåpan du menar?Slang nr2 var det stopp i så den är bytt.Slang 3 blåste vi med tryckluft och då blåste det ur nr2 som går in i insuget.Lika om vi blåste ner i oljestickshålet.Verkar fungera med tryckluft i alla fall.Har provat kopplat ur slang3 och då blåser det lika mycket ingen skillnad men det kanske inte går att kolla på det viset om vevhusvent fungerar? Länk /Henrik |
|
|
lyssna 2.22min in på filmen när han lyfter på locket så låter min med. Men gången ändras inte på motorn som på filmen? Länk /Henrik |
|
|
Ja, slang 3 är den jag menar. Den brukar brytas ner av oljan och tappa spänsten. Pga undertrycket sugs den ihop och då blir det stopp. Har du känt på den så den är spänstig? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.