AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.840

M20b25 har börjat gå riktigt illa, tillslut dör den!

Sida 1 av 2
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
När motorn blivit lite varm(ca 10min) så börjar den bluddra och dör så fort jag släpper gasen. Går tokigt ojämnt och bluddrar,misständer och absolut ingen tomgång! Låter man den stå rn stund så gåt den bra en stund igen! Kan de vara motortempgivaren?
Kan vara den kankse dör pga att den får för mycket bensin, om tempgivaren är paj så tror den att motorn är konstant kall.
Går den även varm om du kopplar ur lmm?
Mät ditt batteri, så det är okej. Tydliga tecken på det är kass och orkar inte ge vad bilen behöver vid gaspådrag.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Den startar hur bra som hellst och går bra kall, tills den börjar komma upp i temp! förut så gick den säkert 40 min innan den börjar tjorva, nu går den max 10 min
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
plus att jag har ju ställt upp btr lite granna(3.2bar)pga att jag var lite rädd att den får för lite soppa! Har ju massa sug godis på den
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag hade problem med att min 325 -89 gick riktigt dåligt när den blev varm. Jag provade att rycka ut kabeln till tomgångsmotorn/ventilen och sen gick den bra. Långsökt men väldigt lätt att prova.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag hade problem med att min 325 -89 gick riktigt dåligt när den blev varm. Jag provade att rycka ut kabeln till tomgångsmotorn/ventilen och sen gick den bra. Långsökt men väldigt lätt att prova.
Du kan ha kräm i batteriet, så den startar utan problem. När du sedan börjar gasa på så orkar det inte med att ge som det ska.

Stämmer efter din beskrivning också med att du hade 40 minuter förra veckan. Batteriet ännu sämre och nu klarar den bara 10.

Jag hade mätt det alla fall och är det ok kan du gå vidare där efter.

Har själv haft liknande problem på gamla E36.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Mätte upp batteriet nu vid kall motor och tror de är bra! Visade 12.2 v! Har tagit lös tempgivaren som skickar signaler till styrboxen(den blåa med 2 stift) och provat mäta upp den i vatten inomhus! Stoppade en gammal som jag tror ska funka i samtidigt i varmt vatten och mätte båda 2! Båda reagerar på samma sätt så den givaren borde de inte vara iaf eftersom den visar samma värden som den gamla! Om jag nu inte har sån osis att båda är paj! Kan man mäta upp triggergivaren och bränslepumpsrelääet? bränslepumpsreläät är bytt i somras! Har använt en fluke m-meter så den är de då inte fel på!
12,2 då är det mindre än halvfullt, det där bör du ladda upp!
Var det på tomgång?
Vad visar den om du mäter på tomgång?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Nej alltså tokkall motor som varit avstängd i typ 1 vecka! har ej mätt med motorn igång nu utan endast avstängd och då är väl 12.2 v godkänt! Påslagen var de sist iaf för nån månad sen 14.4v
12,2 är för lite antingen måste du ladda batteriet eller så är det dåligt.
När mitt batteri var kass och jag hade liknande fenomen på min gamla, så startade jag den och körde cirkus 5-10 minuter lugnt. Inga problem. Gasade jag sedan på när den fått upp tempen, så blöddrade och skjöt hon i avagsrör. Släppte gasen och under 2000 varv gick hon någorlunda. När det lät okej provade man varva till och samma visa igen.

Ringde då Bmw i Hbg och mekanikern där sa direkt batteriet. Förklarade att är batteriet kass, så orkar det inte ge bilen vad den behöver under gas respons osv. Att den startar lätt var för dels kan batteriet hämtat sig lite under natten plus att det inte krävs så mycket utav det vid start. Bilen startade på 2 röda.

Bytte till nytt batteri och gick som en dröm på direkten.

Har du någon aning om hur gammalt ditt batteri är? mer än 3-4 år är det lika bra att byta oavsett.

Finns ju inga garantier, men efter dina mätvärden och din beskrivning ovan verkar det som vi haft samma fel.

Biltema är ju inte så dyra med nya batteri. Eller om du har en polare med Bmw som har friskt batteri som du kunde testat.

För min del hade jag köpt eller provat alla fall innan du börjar köpa delar.
Börja med att ladda batteriet om du har möjlighet att göra det.
Prov mätte batteriet senare bara för man var nyfiken. Var någon cell som var död, så batteriet hade inte kunnat ta emot full kräm oavsett.

Hoppas du finner felet oavsett vad det är. Lycka till
När jag sålde batterier så hade vi ett utmärk verktyg för att testa detta, man såg direkt om det var dåligt man kunde belastningstesta det monterat eller omonterat, kolla laddspänning m.m.

Mekonomem brukar ha ett sådant verktyg.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
ska prova ladda batteriet, men en undran bara! Jag har ju som jag nämt i nån tidigare tråd ingen blockvärmare i motorn utan kör med en kupevärmare under huven! Detta funkar utmärkt, mycket bättre än på förra motorn vars de satt blockvärmare, motorn är verkligen varm när man känner på den och får upp arbetstemp mycke snabbare än med blockvärmare, nå iaf kan de ha skadat komponenter på nåt vis tex batteriet? Blåser het luft och sånt skapar väl kondens och skit? Tänkte om de är de som orsakat hela den här grejen
Nä har svårt att tro att det har någon relation.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Hur mäter man tändspolar,tändkablar,tändhattar,triggergivaren mm? Vilka värden m.m ska de vara eller är de bara att de ska vara "av eller på"?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
En annan grej jag tänkt på, jag hör aldrig min bränslepump innan start...ni vet hur jag menar, man ska ju höra de där surret som man hör på dem flesta bilar, men har aldrig hört den på denna e30! Ni med e30, hör ni eran pump?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.