|
|
|
|---|---|
|
Det började med att frugan kom hem med bilen Ryckig gång och gul motorlampa. Jag lyckades få en bil-kunnig person att koppla in en OBD-dator och cylinder 4 konstaterades ge larm Motorn startade utan problem, om än med ryckig gång Tändspole och tändstift beställdes hem och byttes Men efter detta byte startar över huvud taget ej bilen Nu står bilen på garage-uppfarten och jag kan inte ens ta mig till en verkstad Startmotorn går runt men ingen cylinder tänder Någon som har några tips och vad man skall ta sig till? | |
| är tändkablarna ok? | |
| Går bränslepumpen vid tillslag tändning? Den ska surra ett par sekunder och bygga upp tryck. | |
|
Jag ser inget felaktigt på tändkablarna Jag har ju visserligen haft lös samtliga tändspolar för inspektion (samt bytt tändspole på en cylinder) men nu tänder ju ingen cylinder. Om det var något med tändningen, borde då inte någon cylinder tända? Jag misstänkte först svagt batteri, då bilen stått en vecka i kyla i väntan på den nya tändspolen, Men då startmotorn drar utan problem, så tror jag att det är något annat. Bensinpumpen skulle ju kunna spöka Det verkar ju ifs knepigt om först en cylinder lägger av, och efter byte av tändspole så har bensinpumpen lagt av. Men jag skall prova detta i kväll. Var sitter pumpen placerad på en 320i E91 -06? |
|
|
En vecka i sträng kyla och sedan ingen start - får mig att tänka på kondens i bensinen. Hur e det meckare gör - startgas direkt i insuget, eller? Borde ge något livstecken. Beroende på bensinstation . så har vissa problem med kondens hos sig, så man får tanka tillsatsflaska också om man använder dessa, Bara en erfarenhet jag haft under åren och haft lite ojämn gång som avhjälpts med avfuktartillsats(var det T-grön eller vad det nu var). |
|
|
Ang. kondens i bensinen..är det inte alkohol iblandat i all bensin numera ? Förr hände det att man var tvungen att köpa k-sprit o hälla i men det är nog säkert 10år sedan jag vet att någon behövde det i en bil. Det finns ingen kvarglömd lös kabel någonstans vid tändspolarna då dom har varit borta ? |
|
|
@Micro68: Du har kanske rätt i det, det är väl 5% etanol i bensin 95 oktan vintertid i alla fall vad jag minns. Men är det på 98 oktan också? Sedan k-sprit minns jag, som du säger. |
|
|
Det sitter väl någon jordfläta till hela plåtbryggan vid tändspolarna har jag för mig. Är den tillbakaskruvad? Ang. bränslepumpen så tänkte jag mig att de brukar börja knorra och kärvatill en början (motorn misständer) för att vid nästa start vägra snurra igång. Kan vara ett långskott.. |
|
|
Hej! Problemet löst! Då bilen stått en vecka i kylan så har batteriet tappat kraft. Startmotorn drog runt, men av någon anledning fick jag ej någon tändning. Detta gjorde att jag uteslöt batteriet i min tidigare analys Men i dag med startkablar så hopade bilen igång efter ca 10 sekunders starttid! Jag vet att svagt batteri kan ge lite "skumma" fel, så det blir att beställa ett nytt. Någon som har tips om prisvärt batteri, eller är det bara att bita i det sura.. och åka till BMW? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.