AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.033

Finns det olika nyanser av laxsilver till E34?

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har en 535 88 som e laxsilver eller hur det nu stavas, finns det flera olika laxsilver då jag hittade en fin lucka på skroten, kollade såklart inte färgkoden, stämmer inte riktigt med min bils färg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, det är rätt stavat - fast den svenska översättningen är nog inte så vanlig. Då är den tyska (lachssilber) eller den engelska (salmon silver) vanligare.

Salmon silver metallic har färgkod 203. Ta en titt på ett av dina fjäderbenstorn (tror att det är det högra) så står din färgkod där.

Men tyvärr finns variationer inom samma färgkod. Exempelvis finns min färkod 198 (royal blue metallic) i två nyanser. Både som eftermarknadsspray och hos BMW. Och BMW kan inte avgöra vilken nyans lacken på din bil har.

Däremot finns det såklart andra silver metallic färger, du kan ju råkat få tag på en reservdel med en annan typ av färg dvs med en annan färgkod. Skriv upp chassinummer (räcker med de 7 sista siffrorna) som reservdelen kommer ifrån så kan vi hjälpa dig att få fram vilken färgkod bilen hade ursprungligen. Eller om möjligt, ta en snabb flukt på ett av fjäderbenstornen så har du svaret där direkt.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
hej, ganska länge sen jag köpte bakluckan nu så den bilen e garanterat skrotad. men den kanske e omlackad nån gång och inte riktigt har fått rätt nyans, men när det gäller din Royal blue? har dom olika nyanserna olika nr då? jag skall ju lackera om bilen nån gång, men det stör mig ändå att det skiljer lite i nyansen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, de olika nyanserna har inte olika nummer i färgkodslistan (det nummer som står på fjäderbenstornet samt på din utrustningslista). Du kan inte läsa av det någonstans.

Nu fanns det däremot mer än en gråaktig färg (grå/silver) till E34 Sedan. Det kan ju faktiskt vara så enkelt att din lucka har en annan färgkod helt enkelt. Är det en uppenbar skillnad så är det troligtvis en helt annan färgkod, Men är det en mindre uppenbar skillnad så kan det vara nyansskillnad inom samma färgkod och självklart påverkar väder och vind lacken och gör att de ser olika ut.

Nu vet jag inte hur några av nedanstående färger ser ut, men om jag hittat rätt så ska detta vara de gråaktiga färger som fanns till E34 Sedan.
Delphin Metallic
Fjordgrau Metallic
Granitsilber Metallic
Lachssilber Metallic
Sterlingsilber Metallic
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
vill minnas att jag kollade koden på den bilen jag tog luckan på, men men. skall kolla dom andra färgerna med o se om det skiljer mycket. tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.