|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min bmw e36 320 som inte startar för tillfället. Jag lämnade in den på verkstad för att göra en felsökning och då visade det sig att det var ett relä som hade gått. Efter jag hade bytt relät fungerade bilen igen. Men bara några dagar efter så ville den inte starta igen, det jag provade då var att byta alla tändspolar, testade stiften (det fanns gnista), bytte kamaxelgivaren. Allt det utan resultat. Hade ner den på verkstad igen för ytterligare en felsökning och de kom då fram till att det är lambdasonden som är paj. Hämtade en ny lambda på skroten och skarvade ihop kablarna men den vill fortfarande inte starta. Är det någon som har någon idé om vad felat kan vara? :) Tack på förhand! | |
|
Vad är det för verkstad? Känns långsökt att det skulle vara lambdan. Har du kört med startgas till att börja med om du nu har gnista? /Jesper |
|
|
Bil-X i Skärblacka är verkstaden. Enligt dom så ska tydligen lambdan slå ifrån tändningen (?) för att inte ta kol på katten om jag förstog rätt. Och ja, jag har testat med startgas. :) |
|
|
Jaha. Kanske är så då. Nån som vet om det värkligen funkar så med lambdan? Men är bilen helt död, både med och utan startgas? Samt att du har gnista, på hur många cylindrar? |
|
|
Byt verkstad. Så funkar det inte. Du kan ta bort lambdan och köra ändå(men bilen mår inte bra) ditt fel Beror på något annat. Har du gnista på alla cyl? Har du soppa fram till spridarna? och öppnar dom? Har du komp i cyl? Däremot så är gamla skarvade sonder aldrig en bra lösning. Är du hundra på att den funkar? |
|
|
Nu har jag kollat soppan till spridarna, det kommer soppa men inte i allt för högt tryck. Har även kollat gnistan på stiften igen, kommer en liten gnista på dom typ 1 gång sen är det ingen gnista över huvud taget efter det. Stiften är ändå relativt nya, bytte dom för ca 5-6 månader sen. |
|
|
Det första jag skulle göra är att lada batteri fullt och sedan göra ett startförsök. Ibland räcker att ett halvt dåligt batteri inte klarar av att skapa tillräckligt med kompression i en äldre sliten motor. Utan det blir bara svag snurrandet där kompression hinner försvinna genom slitna kolvringar. När du startar motor hur låter det? Dvs hör man att den misständer, startar en stund men ändå dör elr hör du bara startmotorsnurrandet? I ditt fall när du säger att gnistan finns så låter det som att det är något med soppatillförsel? När man vrider nyckel till läge 3 asså läge precis innan du ska starta motor så ska man kunna höra att bensinpumpen låter 2-3 sek. Det är då den skapar tryck i systemet. Kan du höra det på din? Det finns, bör finnas (iaf på nyare modeller) en nippel (ser ut som en luftnippel till bildäck) under den högra plastkopan till motor där du kan tömma bensintrycket. Prova tömma den och sedan ställa nyckel i läge 3, då ska bensinpumpen låte länge (mer än 2-3 sek). |
|
| Har du testat med reservnyckeln, så det inte är imobilisern.... | |
| Om det hade vart imobi... då skulle inte ens startmotor komma igång. Allt elektronik hade vart blockerat. | |
| Ok, för vissa bilar stänger bara av soppa-pumpen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.