AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.739

Vad kostar det att laga dessa besiktningsanmärkningar E46 320i - 2001?

Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Tjena!

Jag köpte min älskade BMW 320I E46 för ca 1 år sedan. Besiktigade den nyligen och det gick inte som planerat. Jag skulle vilja ha en "uppskattning" på hur mycket det skulle kosta att fixa detta:

1. Bromsrör, längsgående (båda sidorna)
2. Spindelled vänster glapp
3. Länkarmslagring vänster fram (glapp)

Vad tror ni? Jag har fått massvis med olika priser. Mekonomen säger 7000kr en menakiner (god vän till mig) säger ca 4000kr. Medans flickvännens pappa säger att det inte skall kosta mer än ca 2000kr.....
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
Jag hade nog låtit din gode vän göra det.
Men beställ delarna från ebay så kommer du undan ganska billigt
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Ja, jag tänker också så. Men jag vet att flickvännen pappa är duktig när det gäller bilar.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Gör man själv så kostar det inte mer än 1500-2000.
Det är arbetet som kostar en del.
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Men var får jag tag på delarna billigt. Har kollat Ebay, men hittar inget som kan komma hit närmsta 3 veckorna.
Har liksom inte tid att vänta 3 veckor.
Terry N
Länk mkt seriöst, bra priser och snabb leverans.
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Skall kolla upp det!
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Det var ganska dyrt där Terry N. Kostar nästan mer än i sverige...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att fixa spindelleden, måste du byta bärarmen = byt båda samtidigt!

Kolla med Länk , han brukar ha väldigt bra priser på både delar och kompletta framvagnskit (vilket jag definitivt skulle rekommendera då du ändå har allt borta i framvagnen - byt rubbet: bärarmar med bussningar, krängningshämmarstagen och styrlederna eftersom du ändå måste göra en fyrhjulsinställning efter bytet oavsett om du byter allt eller bara en bärarm och då vet du att allt är fräscht och håller i många år!).

Jag satsade på de förstärkta bärarmarna som ingår i kitet till bilar med M-sport II-chassit.
Dessa passar även bilar utan det chassit, men castervinkeln blir ca 1grad annorlunda (lite "sportigare" styrning).
En fördel med det kitet är att du dels får bakre bärarmsbussningarna färdigmonterade på bärarmarna och slipper lägga tid/pengar för att pressa på dem och dels är de bärarmarna stabilare i spindelledsinfästningen eftersom de inte är gummilagrade i bärarmen.
Enligt tillverkaren kan man få lite mer vägljud och lite "stötigare" känsla, men jag har inte märkt av någon skillnad alls i försämrad komfort, men dock har jag fått bättre och mer direkt vägkänsla i styrningen/väghållningen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.