|
|
|
|---|---|
| Jag undrar vad som rekommenderas för dimensioner på en E38, fälgarna är 8,5X19 fram+bak | |
|
Största helbilsgodkända dimensionerna på E38 är 235/50ZR18" fram på 8"x18 fälg (ET13mm)och 255/45ZR18 bak på 9.5"x18 fälg (ET 25mm). Ska du besiktiga bilen kan det ev. vara "gnissligt" med 19". Annars borde väl 245-265/30-40 fysiskt passa bilen. |
|
| oops, läste visst fel på din fälgbredd. 8.5" borde väl klara ca. 235-255 | |
|
SBP vet väl knappt vad helbilsgodkännande är. Deras tolkning brukar vara, så länge det inte tar i är det ok Alpina är ju godkänd med 20" |
|
|
Det finns ju många E38:or med 20" fälgar numera, skulle det vara problem att besiktiga med dom fälgarna på? I mitt regbevis står det 225/60-15 som däckdimensioen, men jag har 235/45-17 fram och 255/40-17 bak, vad säger besiktningen om det? |
|
| J.L. Om jag inte minns fel, kom helbilsgodkännandet -96, så tidigare årsmodeller berörs ju inte. I praktiken tror jag inte heller att SBP är så hårda om man rullar in på ett par 20", men rent regelmässigt får ju bara dimensioner som står i godkännandeintyget sitta på bilen. (En äkta alpina har säkert 20":are i sitt intyg). P.S. Har bilen navigator finns bara de godkända dimensionerna med i kalibreringsmenyn. Teoretisk riska att den räknar lite fel med för stora hjul. | |
| I navigatorn finns kalibrering för rullomkrets om jag inte såg fel sist, och större hjul blir det inte, bara för att fälgen är större så blir ju inte hjulets totala rullomkrets längre tex 255-40-19 skiljer endast ett par mm i Ø mot orig dim. | |
| Jag har 99 års programvara i min navigator , och där anges däckdimensionen och inte omkrets. Men visst har du rätt powerm, det är ju petitesser vi pratar om. | |
| powertoy. I min finns både däckdimension och rullomkrets | |
|
Hartge säljer 20". Se: Länk Art Nr: 37 38 0420 J Mvh Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.