AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
843

Transmission - Olja?

JO
123
JOP
535i E34
Hej gott folk.
Jag är nybliven ägare till en importerad 325iX av 87 års modell. Jag har hunnit köra några tiotals mil, och det största orosmomentet just nu är ett otäckt malande missljud från transmissionen, mest på femmans växel.
Som första åtgärd tänkte jag byta all olja i transmissionen, och jag har några frågor som Haynes inte kan ge svar på.
1. Fördelningsvxllådan; Vad ska det vara för smörja i den?
2. Diffklumpen; Ska oljan vara anpassad för diff med diffbroms eller "limited slip" eller dylikt?
3. Ska det vara samma olja i framdiffen, eller hur ser lösningen ut där? (Jag har ännu inte tittat under) Enligt en del inlägg här så går framaxlarna ju ut från oljetråget. Smörjs framdiffen av motoroljan??
4. Har någon där ute erfarenhet av Castrols produkter? De flesta sakkunniga här verkar rekommendera Redline, men jag har snabbare tillgång till Castrol (Mekonomen).
5. Om positivt svar på föregånde fråga; har någon provat Castrol 75w/90 API GL4 med beteckningen "TAF-X"? Denna olja gjorde i alla fall underverk på lådan i min tjejs Golf... Dock ingen garanti för att BMW-lådan ska gilla den.

Tack på förhand!
JOP

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du köper oljan hos BMW får du rätt specifikation.

Ta med några tomma flaskor då de brukar ha oljorna på fat.
Det brukar inte bli dyrare heller efterosm du kan köpa exakt rätt mängd (inga halvfulla enlitersflaskor stående).

Mvh
JO
123
JOP
535i E34
Jag har tyvärr inte blivit imponerade av den lokala BMW-handlarens servicenivå (Peter Rudvi i Karlskrona). Det verkar som om kunder med importbilar är betydligt mindre intressanta än övriga...
Min spontana reaktion till deras attityd är att de kan ta tillsvidare-semester på ett hett & välkänt ställe, så fixar jag delar & tillbehör på annat håll.

JAg har snokat lite... Det verkar som om det ska vara ATF-olja i fördelningslådan (ca ½ liter). Någon som håller med?
/JOP

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
JOP, har inte heller så mycket förtroende för just Peter Rudvi.
Kundbemötandet är under all kritik om du inte är stamkund eller kommer i kostym.

Det borde stå i din instruktionsbok vilka kvalitéer du skall ha.

Mekonomen brukar väl sälja Redlineoil för övrigt.

Mvh

JO
123
JOP
535i E34
Har Mekonomen i Kkna Redline? Hmmm.. Intressant! Jag vet att de har en fin liten Castrol-katalog över vad man ska ha för smörjmedel i olika bilar, men jag har väl inte högt hopp om att 325iX finns med där...

Bilrackarn var för övrigt inte utrustad med instruktionsbok vid ägarbytet, så jag försöker för närvarande lista ut vad "inspection"-lampan och klocksymbolen betyder... Mer arbete antar jag... *suck!*
/JOP

835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Du får åka till en skrot och handla en begagnad bok, tror det är samma bok till din bil som en vanlig 325:a. Men det ser du ju på framsidan av boken i såna fall...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Inspection = stor service (inspection 1 varannan service och inspection 2 varannan, insp 2 störst)

Klocksymbolen = dags att byta bromsvätska

Glöm inte att byta kylarvätskan.

Mvh
Sp
53
Spyder
525ix -92
JOP här kommer endel svar på dina frågor!

1. Fördelningsvxllådan: Castrol TQ Dexron III mängd 0,5 lit
2. Diffklumpen: Castrol SAF-XO 75W-90W (om lamelldiff Castrol SAF-XJ 75W-140) mängd 1,7 lit
3. Ska det vara samma olja i framdiffen? Svar ja, samma lika som bak, mängd 0,7 lit

Dessa uppgifter kommer från Castrol´s hemsida: www.castrol.se
klicka vidare på: Försäljningsområden -> Verkstad -> Rekommendationstabell
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att förtydliga lite:

Det är varannan inspectionsservice som är 1 resp 2. Mellan varje inspection kommer en oilservice

oilservice-inspection 1 - oilservice - inspection 2 - oilservice - inspection 1.....osv.

Klocksymbolen tänds två år efter senaste nollställningen.

Mvh
JO
123
JOP
535i E34
Jag bugar & tackar samtliga inblandade för hjälpen. Kan nu endast beklaga det egna sinnets begränsningar som gjorde att jag inte tänkte på att kolla direkt mot Castrol på en gång...
MVH/På återseende:
JOP

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.