AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
796

Växellådsolja M3 E30

Jo
7
Joakim K.
2002 -72 (M3 motor)
Skulle vilja veta vilka oljor ni andra som kör med M3 E30(min är en -87:a) använder i växellådan? BMW rekommender ju Mobil shc 630, en kompis bytte olja (till just shc630) i sin M3 med påföljden att lådan började "skrapa" vid nedväxling. Han bytte då till automat-olja (atf220) och nu funkar lådan normalt igen! Är dock själv lite rädd för att använda denna olja, speciellt vid bankörning od.
Grusse
M3:ans växellåda är väldigt känslig på vilken olja man spiller i den. Jag har haft en M3:a förut och körde på någon speciell castrol olja, kommer tyvärr inte ihåg betäckningen på den men det var en röd olja.

om jag inte missminner mig helt, så var det en automatlådsolja.

oo=00=oo
Typ ATF olja Dextron II el. III.

Grusse
Castrol SMX-B Ska det vara i Lådan, funkar mycket bra. Har köpt en M3 igen, så jag lärade luska fram vilken olja det var. Skönt att vara med i M-gänget igen *Ler*

oo=00=oo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.