AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.521

Återkommande effektförlust E61 530d - 2004

ba
29
ballsam
530d touring -04
Jag har ett sorgebarn på halsen. En E61 -04 som enl mätaren gått ~28'000 mil. För lite styvt två år sedan började den tappa effekt. Enl verkstaden var det fullt i partikelfiltret. Testade att regenerera två gånger utan resultat. Bytte ut mot ett nytt från Vega. Funkade fint i ett halvår, men sen kom problemet tillbaka. Trodde det var knas på filtret och Vega tog tillbaka det å testade å det var igensatt och enl dom var det fel på bilen och inte filtret, men dom lyckades slarva bort mitt fulla filter, så jag fick ett nytt. Ett halvår senare börjar samma visa en gång till. Tog bort filtret och blåste ur det, men nu är det åter fullt. Så här kan man ju inte hålla på. Vad är orsaken? Jobbar som amb.ssk, så det här är ju inte min spelplan. Är det katalysatorn? Spridarna? Svärmor? Nån med samma problem? Behöver hjälp med det här.. Med vänlig hälsning, Samuel
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Nu är jag ingen dieselexpert men det låter som att det är något tjall med motorn eftersom filtret blir fullt såpass snabbt och det kan ju bero på många olika saker. Jag hade kollat upp:

1. Motortemp
Om termostaten eller dylikt stänger som den ska så kommer bilen inte upp i temperatur och då blir såklart avgaserna inte rätt.
2. Värmare
Har för mig att jag läst att BMW-dieslar har en elvärmare för att hjälpa motorn upp till rätt temperatur vid kallt väder.
3. Turbo
Laddar turbon som den ska eller är den på väg att ge upp??
4. Vega Partikelfilter
Nu vet jag inte om det är ett bra och beprövat märke men om det inte skulle vara det och det filtrerar för mycket kanske så det sätter igen??

Som sagt... Är ingen expert men mina spontana tankar... :-)
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Ursäkta stavfelsnisse... Termostaten INTE stänger som den ska...
ba
29
ballsam
530d touring -04
Motortempen har jag också funderat på, men har för mej att den är ok. Knappade mej in i menyn för nåt år sedan (kan ju ha ändrats), och har för mej att den låg på 88-90 grader.
Värmare vet jag inte. Problemet verkar vara oberoende av årstid.
Turbon känns kanon när man nyss gjort rent filtret. Då går bilen som en raket.
Vega känns som ett seriöst företag. Det jag haft med dom att göra har varit klanderfritt..

Skiten kommer ju nån stans ifrån. Har inte märkt av nån regenerering som bilen initierat, vilket kanske skulle kunna bero på för låg motortemp? För nåt år sedan var vevhusventilationen täppt (fråga mej inte vad det innebär) och i samband med det bolmade bilen svart rök titt som tätt. Kan typ katalysatorn ha tagit stryk av det så den inte funkar som den ska? Om det dyker upp en älg så ska jag banne mej sikta på den..
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Drar den mycket olja?
ba
29
ballsam
530d touring -04
Nästan ingen olja alls..
dr
25
drmackan
X1 2.0d Xdrive -09
Opel Astra H -05
Kan inte en dålig EGR-ventil leda till att DPF sätter igen? Vet inte om den måste skicka felkoder då eller kan vara lite igensatt ändå.. :) men du borde ju få nån motorlampa som lyser då iofs..

Med vänlig hälsning, Markus
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Chiptrim? Trimbox?
Båda genererar ju mer sot.
ba
29
ballsam
530d touring -04
Ingen motorlampa (eller nån annan lampa) lyser. Den är inte trimmad på något vis (vad jag vet). Den är importerad och enl mätaren har den gått ~28'000, men när jag hade den inne för byte av glödstift såg mekanikern att det felet loggades när bilen gått 34'000 mil, och jag har vetat dom det felet ett tag, så jag antar att den är skruvad 5-10'000 mil.
Bilen går ju som en påse skit för att en sensor registrerar ett för högt motstånd i PF. Nån som vet om det finns en "lägsta mängd motstånd" som bilen måste ha? I annat fall känns det lockande att testa att borra ett par grova hål för att bättra på genomströmningen. Det löser ju dock inte orsaken till varför det strular, och är kanske inte det smartaste..
Länk
Kan även vara givarfel så reningsprocessen inte startar,enl.den här tråden.

ba
29
ballsam
530d touring -04
googlat på egr-ventil, och det verkar ju inte vara verken dyrt eller besvärkligt att byta. länken var bra den också. ska lusläsa den och fundera på hur jag ska gå vidare. fler infallsvinklar och erfarenheter tages tacksamt emot /Samuel
ba
29
ballsam
530d touring -04
Avvaktar med att borra hål i filtret. Sköljde ur med kokhett vatten en massa gånger och sen på med högtryckstvätt. Mycket skit som kom ut. Innan filtret monterades på blåste jag ur det med tryckluft. Nu går bilen som den ska, men skulle tippa att problemet kommer komma tillbaka. Skulle verkligen vilja veta vad som är orsaken..
thekinglives
bilen regenererar uppenbarligen inte filtret.

Tolkar jag dig rätt så finns inga relevanta felkoder då du låtit läsa av felminnet?
Då kan man nog dra slutsatsen att någon stängt av regenereringen.

Ta bilen till någon som har BMW egna felkodavläsare eller motsvarande och be dem kolla livedata på dpf...där ska temp före efter, motryck, senaste och näst senaste ,kommande regenereringar gå att läsa ut, det går även att starta en regenerering som ni bör följa och se om det verkar funka..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.