AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.521

Återkommande effektförlust E61 530d - 2004

ba
29
ballsam
530d touring -04
Jag har ett sorgebarn på halsen. En E61 -04 som enl mätaren gått ~28'000 mil. För lite styvt två år sedan började den tappa effekt. Enl verkstaden var det fullt i partikelfiltret. Testade att regenerera två gånger utan resultat. Bytte ut mot ett nytt från Vega. Funkade fint i ett halvår, men sen kom problemet tillbaka. Trodde det var knas på filtret och Vega tog tillbaka det å testade å det var igensatt och enl dom var det fel på bilen och inte filtret, men dom lyckades slarva bort mitt fulla filter, så jag fick ett nytt. Ett halvår senare börjar samma visa en gång till. Tog bort filtret och blåste ur det, men nu är det åter fullt. Så här kan man ju inte hålla på. Vad är orsaken? Jobbar som amb.ssk, så det här är ju inte min spelplan. Är det katalysatorn? Spridarna? Svärmor? Nån med samma problem? Behöver hjälp med det här.. Med vänlig hälsning, Samuel
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Nu är jag ingen dieselexpert men det låter som att det är något tjall med motorn eftersom filtret blir fullt såpass snabbt och det kan ju bero på många olika saker. Jag hade kollat upp:

1. Motortemp
Om termostaten eller dylikt stänger som den ska så kommer bilen inte upp i temperatur och då blir såklart avgaserna inte rätt.
2. Värmare
Har för mig att jag läst att BMW-dieslar har en elvärmare för att hjälpa motorn upp till rätt temperatur vid kallt väder.
3. Turbo
Laddar turbon som den ska eller är den på väg att ge upp??
4. Vega Partikelfilter
Nu vet jag inte om det är ett bra och beprövat märke men om det inte skulle vara det och det filtrerar för mycket kanske så det sätter igen??

Som sagt... Är ingen expert men mina spontana tankar... :-)
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Ursäkta stavfelsnisse... Termostaten INTE stänger som den ska...
ba
29
ballsam
530d touring -04