|
|
|
|---|---|
| Som rubriken säger, hur vet jag om det är oljeservice, inspektion 1 eller inspektion 2 som ska göras? Bilen har gått 14000 mil och innan har jag gjort inspektion 1 > oljeservice. | |
|
Om du har ifylld service bok så borde det framgå vad som är gjort tidigare. Din bil (E61) bör ha CBS/Condition Based Service, inte service uppdelad på service 1 service 2 etc. Det enklaste är kanske att ta bilen till märkesverkstad, presentera tändningsnyckeln och få reda på av verkarn/kundmottagaren vad som behövs. ev få en detaljerad utskrift av servicebehov med kostnadsförslag och boka tid en vecka framåt i tiden. Sen kan du boka av jobbet, göra jobbet själv eller hos någon servicefirma som du har förtroende för. |
|
| Har en e39, får väl skicka frun till BMW och kolla då :) | |
|
vid ca:2500mil oljeservice, vid ca:5000mil insp.1, vid ca:7500mil oljeservice, vid ca:10000mil insp.2, vid ca:12500 mil oljeservice, vid ca:15000mil insp.1 vid ca:17500mil oljeservice, vid ca:20000mil insp.2. alla service intervaller är beroende på hur mycket bensin bilen drar, miltal här uppe är baserad på om bilen drar 1 liter per mil. |
|
|
Precis. Serviceschemat finns presenterat i sin helhet i serviceboken på E39! Det är 2450 liter förbrukad bensin mellan varje serviceindikering (så att det blir 2500 mil när det blir rött). Oljeservice= motorolja+kupeluftfilter Inspektoin I = en massa kontroller av diverse saker, 98% rena baskontroller Inspektion II = som I + motorluftfilter och tändstift. Oljan ska bytas vartannat år även om man inte kör upp 2500 liter bensin på den tiden. |
|
| Förresten, på 14000 mil så SKA ju en inspektion II ha gjorts. Bilen säger olja eller inspektion (om den har nollställts vid rätt tillfällen), men man får hålla koll på om det är insp I eller II själv. | |
|
Tack, så det är alltså inspektion II vid 15000 mil? Sxv skrev inspektion I? |
|
|
Ja, om du snittat 0,8l/mil under hela bilens livslängd vilket jag inte tror att du har. Med snitt på 1l/mil blir det Inspektion I vid 15000 mil. Om du saknar servicebok och alltså inte vet, luft ur luftfiltret och kolla hur gammalt det är. Å andra sidan om du saknar servicehistorik skulle jag omgående göra en inspektion II. Det enda som skiljer mot insp I är tändstift+motorluftfilter. Du har gjort Insp I + oljeeservice innan.. Skriv ut alla servicar här så kan vi se. |
|
| Ska titta i instruktionsboken, såg nu att du skrev det i ett tidigare inlägg :) Tack! | |
|
Så! Inspektion 1 44865km Motoroljeservice 69050km Inspektion 2 91848km 2011 Motoroljeservice 101334km 2012 Motoroljeservice 118446km 2013 Så det är alltså två oljeservice innan nu, varför är det så borde inte förra vart inspektion? |
|
|
Den vid 10000 mil har inte gjorts enl indikatorn eftersom det bara är 1000 mil mellan Insp II och den oljeservicen. Men det är ju utmärkt! Likaså den sistsa oljeservicen är bara 1700 mil efter den andra. Antingen har bilen körts riktigt som svin eller så har den gjorts i förtid också. Jag gör alltid en extra oljeservice mellan varje indikering i instrumentet. Då är det bättre att INTE nollställa serviceindikatorn annars kommer den i otakt med att visa Inspektion/oljeservice. Men du borde göra Insp I nu. |
|
| Jaha vad bra! Då är allt i sin ordning, anledningen till 1700mil är att vi kör mycket häst, bilen drar en bit över litern då. Tack marin :) | |
| Jo men att snitta 1,4 l/mil över 1700 mil, då får du använda bilen enbart för att dra häst i uppförsbacke. :) | |
| Ja det var mycket, det har du rätt i. Bmw ska väll köras hårt och långt? :p | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.