AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.459

Rattbyte Standard > Sportratt = Fel på styrvinkelsensor

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Nyss bytt från vanliga standardratten på min E90 320i 2006 med multifunktionsknappar till M-sportratt med multifunktionsknappar.

Efter lite körning varnar DSC för fel med felindikering på bromsar och däcktrycksvarnaren osv.

Vid koll visar styrvinkelsensorn lite mystiskt att ratten då den är helt rak och hjulen helt raka -22 grader. Även blinkersåtergången stämer överrens med felindikeringen.
Kopplar man ur DSC går bilen att köra utan bekymmer, annars om det är aktiverat justerar bilen på samma slätt som vid en sladd.

Någon mer som bytt ratt och har erfarenhet av detta?

Kan det vara en kalibrering av styrvinkelsensorn som behövs?
We
159
Weelie
435D GC-15
Hej
Jag har eftermonterat farthållare på min bil och då blev jag tvungen att kalibrera sensorn i mittläget fast jag bara demonterat och monterat orginalratten. Så jag skulle tro att det är just det som är problemet.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Tack för ditt svar. Vi provade att sätta tillbaka originalratten igen, men samma problem. Satte dit M ratten igen eftersom det är den jag vill ha när problemet är löst.

Utförde du kalibreringen på aukt. BMW verkstad? Vad kostade det på en höft?
We
159
Weelie
435D GC-15
Har en bekant som kan det här så vet ej vad det kostar. Men själva kalibreringen är ju gjort på några minuter så det borde inte kosta så mycket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.