|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett problem. Lämnade in min 745D 2005 på verkstad för en fyrjulsinställning. När bilen krdes ut och skulle provköras så kommer dom endast ett par hundra meter och bilen slutar att driva. Dom knuffar bilen till verkstaden och tar in den ock kollar men ser inga fel. Provar igen och bilen drar, dom kör den till baksidan av verkstaden där den åter slutar att driva. Jag åker till verkstaden och startar bilen, lägger i backen och det "SKORRAR" i bak, i med Driven och lika ljud. Frågade en bakaxelkunnig och han trödde att dom hissat bilen på klumpen och att någon säkring på drivaxeln pajjat så att drivaxeln eller drivaxlarna glidit ur. Vad tror ni ? HJÄLP !!!!!! | |
|
Hur långt har bilen gått? Teorin om drivaxlarna tror jag inte på om man inte enbart hissat i själva drivaxeln förstås men det låter osannolikt korkat. Automaterna på dessa brukar väl annars ge upp efter 20-25000 mil så det är mitt tips. Johan |
|
|
Skorrar i bak när man lägger i driven eller backen. Låter som att drivaxelsplinesen inte är i liksom Innan har lådan fungerat kanon. |
|
|
Det är väl bara att lägga sig och titta under bilen för att se vad som rör på sig då du lägger i växeln, har drivaxeln fått en smäll så syns ju det rätt snart. Johan |
|
| Riktigt olustigt problem måste jag säga. Inspektion undertill som krävs helt klart. Vill bra gärna höra lösningen framöver. | |
|
på min gamla e39 så "hoppade" vänster drivaxel ur när den varit inne på verkstad, glad som aldrig förr att bilen fungerade igen hämtade jag ut den och efter 4km körning i en kurva så slutade bilen att driva och det skorrade svagt vilket som sagt va en drivaxel som hoppat ur diffen. Det var bara att krypa under bilen och trycka in den i rätt läge. |
|
|
kan tillföra även att jag körde bilen 5000+ mil efter det hände utan problem. Lycka till |
|
|
Tydligen liknande fel på denna, verkstaden har beställt nya bultar och clips, kommer nästa vecka. Tydligen obra att hissa dessa bilar på klumpen då ! |
|
|
Men vad är det för smäckkonstruktion? Hur kan drivaxeln bara hoppa ur? Av alla BMW jag har och har haft så går det inte ens med våld att få drivaxeln att hoppa ur med mindre än att man demonterar drivaxeln från länkarm och/eller slutväxel. Har BMW gjort om konstruktionen så att drivaxeln bara kan hoppa ur bara sådär, låter ju synnerligen EPA-mässigt. Johan |
|
| Öh...En drivaxel måste ju kunna röra sig i längsled då avståndet diff-hjulspindel skiljer mellan fjädringens "ytterlägen". Vet inte hur drivaxlarna ser ut på E65 men normalt så är drivknutarna skruvade mot diffen med typ 12 bultar, i hjuländen kan det vara antingen liknade lösning som på diff-sidan eller så har man en stor mutter som håller knuten på plats. Iaf, om "låsringen" är kass/dålig i/på själva drivaxeln så kan det tänka sig att den kan glida/hoppa ur... | |
|
Lika självklart som att kardan har splines så har ju drivaxlarna splines, min fråga var dock hur drivaxeln bara lan hoppa ur bara för att bilen hissas upp? Försök ryck lös en hel drivaxel eller kardan på plats, jag har dock inte lyckats med mindre än att demontera eländet och ta bort segersäkring alternativt muttern som håller den i ändläget. Hur kan den bara gå sönder, det är min lilla fundering? Johan |
|
| det är inte drivaxeln som släpper det är medbringaren som axeln är bultad i,den är "bara" inskjuten i diffen på bmw ta ett bändjärn så får du se att den "ploppar" ur väldigt lätt om du knycker till. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.