|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk En bra bil? Stämmer förbrukningen någorlunda? Automat? Bra/Dåligt? Har läst att kamremmen måste bytas var 6000mil Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,6 L/100KM Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 6,6 L/100KM Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,2 L/100KM | |
|
Förbrukningen stämmer rätt bra, även om jag själv aldrig varit under 0,9 med de jag haft, vilket kanske kan förklaras förvisso :) Lådan är skittråkig, vill man växla sjukt sakta vill man väl hellre göra det själv? Minns inte bytesintervallet på rak arm, men TS-motorerna hade extremt kort intervall, JTS borde ha något högre, men räkna med minst 8000/3 år. Är det 6k borde den vara nybytt. Kolla efter rost i trösklarna, speciellt vid vecket under bakdörrarna. Ser att backspegelfoten på redan är oxiderad till max, så det lär du inte missa att kolla :) |
|
|
Automaten är en robotiserad manuell låda = håller dåligt, obekväm att köra enligt de som provat. ------- //Lövet |
|
|
Okej, Jo jag såg det med backspegeln efter att jag tittat på bilderna ett tag Så automat lådan är inget vidare då,får väl ta och testa ialla fall Inget mer? Hög oljeförbrukning? Elfel? |
|
|
Vad det gäller selespeedlådan så har den lite dåligt rykte. Beror väl mest på att ingen byter oljan i den, gör man bara det med jämn intervall så verkar det fungera. Kamrem har ju som påtalats kort intervall men absolut inget som är krångligt, tex mycket enklare än på Volvo S/V40 eller Golf 4 Oljeförbrukningen kan ibland dra iväg men i dom fallen så har ofta "någon" slagit i någon tunn 0-30 olja, bara gå på något trögare (10w 40) |
|
|
Jag skulle personligen avråda från en selespeed, det är absolut en större felkälla än den vanliga lådan. Nu behöver det visserligen inte innebära att den krånglar hela tiden bara för att det är en selespeed, det finns såklart dom som aldrig har några problem med sina lådor och tycker det är en trevlig låda. Men det kan vara otroligt svårt att få rätt hjälp med en trasig selespeed eftersom nästan inga verkstäder kan med lådorna riktigt. För kamremmen är jag ganska säker på att det är 6000 mil/3 år som gäller. När det gäller oljeförbrukning är det nog många som slår i fel olja. En JTS ska ha 10w-60 och det fuskas det säkert ofta med. 156 har nog inte fler elfel än andra bilar. Har dock läst att en del JTS har problem med att motorlampan lyser lite då och då. Osäker på varför... |
|
|
Kamrem var bytt vid 8710mil -10 Har frågat säljaren om oljan är bytt i växellådan Är det så tjock olja i dessa bilar? |
|
|
Håller med ovanstående - var lite försiktig med Selespeed-bilar, men prova först om du trivs med den. Jag blev personligen aldrig klok på den lådan; uppfattade den som långsam och lite seg i växlingarna och det tog bort den viktiga körkänslan som ju alltid varit Alfas renommé. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Klarar Du att byta kamrem, löphjul och spännare själv, eller kanske känner någon som kan, törs och vill? Annars har Du en utgift på Alfaverkstad vart 3:e år på cirka 10.000 kronor.. En väldigt sur och dryg utgift. Seelespeed har jag inte heller hört mycket positivt om.. |
|
|
En kompis har en 156:a sedan den var ny men oj vad mycket underhåll den krävt. Dämpare bakvagn efter 2000 mil, plåten under efter 3000 mil, lister som lossnat helt i farten osv och detta är bara några saker. Jag skulle aldrig köpa en efter ha sett kvaliten i hans. |
|
|
Gör inget själv men har en kollega som har egen verkstad, Ska ta en titt när jag får får tid över och den snön är borta |
|
|
Nu behöver man ju inte nödvändigtvis lämna bilen till auktoriserad verkstad och betala 10k för att byta kamremmen. Jag har fått prisförslag på runt 5000 kr för ett byte på verkstad som gör det på rätt sätt och med rätt specialverktyg. Skruvar man själv eller får hjälp av en kompis så kostar väl kamremsatsen runt 1500 kr och specialverktygen ungefär detsamma. Bytet behöver alltså inte vara en kostsam post. |
|
|
Hakar på tråden lite, fick dom ordning på kvaliteten i och med Alfa 159? Det verkar ju vara samma grundkonstruktion men uppdaterad |
|
| Väldigt OT, men Alfa 156 får det alltid att rycka till lite i bilköpartarmen. | |
|
2.2Jts har en riktigt ömtålig kamkedjespännare på 159an. "Alla" måste bytas enligt Alfapower. ------- //Lövet |
|
| 156 och 159 är inte samma grundkonstruktion, dom har "i princip" inte en skruv gemensamt. | |
| Lövet, har du nån länk där man kan läsa om att alla kedjespännare måste bytas? | |
|
Du vet vad det betyder när man sätter ett ord inom citationstecken va? Trodde inte jag behövde förklara det. Länk Länk Länk ------- //Lövet |
|
| Oj då, lite kinkig idag? :D | |
|
Tror "Lövet" behöver relaxa lite ;) Detta GM fenomen beror på att dom gamla kedjorna töjer sig lite. Bara att byta kedja och spännare så kommer det att funka på 159:an sedan. 156 och 159 är 2 olika grejor. 156:an är helt klart mycket bil för pengarna. Och om någon hänger upp sig på kamrem så ca 1500.- i delar och 3 timmar i arbete. |
|
|
Stooges:"Och om någon hänger upp sig på kamrem så ca 1500.- i delar och 3 timmar i arbete". CC motors, välrennomerad Alfaverkstad, ville ha 9500 för kamremsjobbet på en jTS 3 timmar? Då debiterar firman nära 3000:- per timma i arbetskostnad? Nej, Du. 3 timmar låter otroligt lite. Hur som, som köpare är det bra att känna till de täta intervallen och att det kostar mycket. Kan man sedan offra tre timmar själv och bara 1500:- då är man att gratulera. Tror dock att många drar sig för detta jobb, blir det lite fel så... En riktig skitkonstruktion som Alfa fått till. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.