AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.193

ABS/DSC-problem BMW 330 xi -01

ci
41
civilare
330xi -01
Hej mina vänner, ABS-lampan, parkeringslampan(den blinkar omväxlande rött ibland med, kanske var tionde gång) samt lampan att DCS är urkopplat slås på ganska ofta men stannar jag och stänger av bilen och startar igen så går det ett tag igen. Jag har kollat efter ABS-sensorer och fann först sensorer för drygt 200 kr/st men såklart är det något special på min BMW 330 xi från -01 så just de sensorerna kostar över 1000 kr/st så jag vill inte bara byta dem för att se om det blir bättre utan jag bör felsöka först. Hur gör man felsökningen på smartaste sätt? Kanske är det någon som är en fena på att hitta billiga delar, jag trodde att jag var bra men går bet denna gången i alla fall. Det är främst sensorerna bak som jag ska kolla på, har hört att de pajar ibland pga rostproblem. Originalnumret är 34526756383 bak och en 2:a på slutet om det är fram har jag för mig. Kan det vara så enkelt som att det bara kommit smuts så att den har svårt att läsa av?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Läs ut felkoder i stället för att randombyta saker. Kan vara sensor, kabelbrott eller modul som är paj. Om det visar sig vara en sensor rekommenderar jag dig inte att köpa pirat, de kommer troligen fungera sämre än defekta originalgivare.
ci
41
civilare
330xi -01
Ok, tackar Lus, jag har en wifi-dongle som jag läser av med en app jag har på min iPhone, DashCommand, men den är kanske inte tillräckligt bra för att få ut det jag behöver veta, har du koll på någon bra programvara eller är det att vända sig till BMW som gäller?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
En mycket användarvänlig och billig OBD-läsare är BMW-Scanner 1.4
Se till att få en med 1.4.0.9

Min bil:

Länk

ci
41
civilare
330xi -01
Tackar OlaO! Jag har en sån läsare men utan sladd, den sänder infon via wifi. Den är väldigt lik ELM327 Länk men en annan programvara skadar inte att prova.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du måste ha rätt interface för att programvaran ska fungera. Funkar inte med ett ELM327 interface. Köp hårdvaran på nätet du kommer ha nytta av den.

Min bil:

Länk

ci
41
civilare
330xi -01
Absolut, det är billigt ser jag, vilken rekommenderar du? Får man ut detaljer som vilken sensor som är trasig tex?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du får ut exakt vilken sensor det är eller andra felkoder.
Undvik att trycka på "coding" knapparna bara om du inte vet vad du gör ;-)
Ofarligt att läsa felkoder dock.
Köp en från Kina men de har ledigheter där nu så det kan ta lite tid och har man otur blir det tull på det. Annars köper du från Tyskland men då är det ett par hundra till.
Från Tyskland: Länk

Bra att veta är att du behöver en dator med 32-bitars operativ. Själv kör jag "Windows XP-mode" på en 64-bitars W7. Funkar klockrent.

Du har PM för övrigt;-)

Min bil:

Länk
ci
41
civilare
330xi -01
Låter nästan för bra för att vara sant men jag ska absolut prova.

Absolut, tror du att virtual PC kan fungera? så man kan installera ett 32-bitarswindows i sin W7-miljö? Windows XP-mode har jag inte provat men det låter inte som rocket science.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har du W7 Proffesional eller Ultimate så laddar du ner Windows XP-mode från Microsoft gratis. Annars tar du det från piratbukten.
Virtual Pc borde väl funka det med.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.