AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.916

Byta termostat själv på E61 535d LCI - 2008?

eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Min termostat är dålig och fick priset 3799 på bmw för ett termostatbyte. Med tanke på termostatens pris så tänker jag kanske man kan göra det själv istället. Är det någon som gjort det själv och kan komma med lite mekartips? Har redan nytt AGR termostaten så den biten där överstökad.

thekinglives
förberedelser: Skaffa några liter glykol. 10ans lednyckel, öppen samt hylsa.
en torxsats. vanlig skrivmejsel.insexnycklar

1)skruva bort motorkåpan i plast, den sitter med 5 insex.
2)skuva bort plasten under bilen, den längst fram, sitter med ett antal stjärnskruv.
3)skruva bort plåten längst fram den som huvlåsen sitter i, den sitter med ett antal torx, låt vajern till huvlåsen sitta kvar och vik plåten åt sidan.
4) lossa kontakten till fläkten, lossa slangen som går till automatvärmeväxlaren undertill av fläkten, skruva bort tre torx i uppkant av fläkten, lyft bort fläkten
5)stuka till lyftöglan så du kommer åt att ta väck slangen till vakuumpumpen, lossa sedan agr termostaten.
6) lossa agr värmeväxlaren, sitter med tre 10mm bult, den sitter med en flexslang i grenröret, vik ut den så du kommer åt huvudtermostaten.
7)lossa de två slanganslutningarna till huvudtermostaten med hjälp av en vanlig skruvmejsel, den sitter med klips,,,,
8)skruva loss 4st 10 mm bult som håller termostaten och byt den.
9) skuva ihop allt och återfyll med glykol.kör bilen varm ordentligt och lufta vid agrtermostaten(du kan ha plasten över motorn väck så du kommer åt agrluftningen.

Klart du gör det själv.........tiden det tar är svår att svara på men räkna med en kväll..2-4 timmar
jag bytte min förra helgen. det gick bra.

sök på min tråd
dålig värme 535d lci, där finns en youtube video på hur man gör med.

lycka till!

eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Jag tackar för svaren och den utförliga beskrivningen! Bytte idag och det var inga problem alls, nu håller bilen tempen. Härligt!!
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Hallå!
Jag har också bytt termostater nu. Bilen verkar hålla temperaturen mycket bättre. Tidigare gick den bara upp i 77-80 grader såväl sommar som vinter. Nu ligger den mellan 88-94, även på en vinterdagar. Det måste innebära att det var fel på termostaterna!
I min bil satt det samma termostater som från fabrik (2007-08) så det kändes som det var dags att byta!
Tack så mycket för att detta forum finns och att andra delar med sig om hur de fixat det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.