AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.106

BMW Performance Power Kit eller Giac steg 1 till 135i - 2008?

Hallå!
Äger en 135I 2008 och är väldigt sugen på att under våren på något sätt öka effekten.
Jag vill inte riskera driftsäkerheten och så lite som möjligt minska bilens värde och därför lockar BMWs eget Power Kit men å andra sidan är det dyrt och ger en betydligt mindre ökning än Giac Steg 1.

Är det korkat att skaffa BMWs Power Kit när Giac ger så mycket mer effekt?
Hur tror ni driftsäkerhet och bilens värde påverkas av Giac Steg 1?

Inser att jag vid försäljning skulle kunna ta bort Giac Steg 1 om jag köper detta men jag är nog för ärlig för detta.

Tacksam för alla svar och tips!

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Det beror ju lite på vad man vill ha ut av bilen PPK är ju definitivt det som påverkar minst, både andrahandsvärde och effekt ;-) Frågan är om det ens är värt det...

Giac är väl inte så vanligt längre, jag har hört att de kommit med handenhet nu men vet inte säkert om det går att ta bort Giac riktigt, har hört att det är struligt.

Själv kör jag med ESS-tuning som är väldigt välrenommerade på BMW. Det funkar bra och man kan själv lägga dit/ta bort programmet. Det jag saknar är riktigt loggning och felkodsläsning.

De flesta köper väl Cobb och det skulle jag nog också välja om jag skulle byta i dagsläget. Mycket beprövat, bra möjligheter till loggning, utveckling och specialmappar, Går att ta bort och även sälja vidare på andrahandsmarknaden.

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
DJ beskriver det hela bra. Ett enkelt tune från någon av alla leverantörer kommer ge dig en hel del mer effekt. Åker själv med Cobb sedan 2 år tillbaka.

Angående värde och tune så är bilen redan ganska gammal och har kanske redan haft ett tune. Hur skall du veta?
Hur länge skall du ha bilen? Om du har den ett par år eller mer så kanske glädjen av tunet kan vara värt mer än din övertygelse att bilen aldrig varit trimmad.

I vissa personers ögon kommer bilen bli iskall på grund av att den varit trimmad men i andras spelar det ingen roll. Tunet i sig skadar inte bilen som jag ser det, det gör föraren/ägaren genom sin hantering och service.
Hallå!
Tack för svaren!

Tanken är att jag ska ha kvar bilen i ett par år tills det finns pengar till något ännu roligare :-)

Om jag skulle köpa COBB, ska det då vara piggygack eller flash alternativet?
Länk

Är det svårt att installera?
Kan BMW se att bilen varit trimmad om jag väljer det här alternativet?

Har tidigare talat med Stertman om Giac och enligt dem så måste måste bilens dator vara fullt uppdaterad för att det ska vara möjligt att trimma, gäller detta även för Cobb?

Återigen tack!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Hej!

Detta är Cobb:
Länk

Det är alltså en flash.

Piggys tillverkas av andra så som Proceede och Burger Tuning.

Bilens dator måste inte vara uppdaterad, det finns för i princip alla mjukvaruversioner. Finns det mot förmodan inte till din specifika version så fixar dom det snabbt.

Det är enkelt att installera men man bör väl vara något datorvan kanske. Enklare med Cobb än med Piggys.

Det sägs att BMW kan se att bilen varit trimmad om de letar riktigt noggrant, den lämnar dock inga felkoder som ligger och sticker i ögat så att BMW skulle få för sig att leta är väl inte så troligt.

/DJ
Om jag skulle använda Cobb och flasha till t.ex. steg 1 men sen ångra mig och ta bort flashen. Kan BMW då ändå se att jag varit där och trixat eller är allt återställt?

Måste jag vid service och liknande ta bort flashningen?

Om jag skulle använda Cobb och flasha till t.ex. steg 1 men sen ångra mig och ta bort flashen. Kan BMW då ändå se att jag varit där och trixat eller är allt återställt?

Måste jag vid service och liknande ta bort flashningen?

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Allting är återställt men det sägs att det syns via loggar att laddtryck exempelvis varit högre.

Ja det kan vara bra att ta bort innan service, kan bli konstigt om BMW vill uppgradera din mjukvara av någon anledning.

Det tar bara en kvart att ta bort den helt (johmei får rätta mig här).

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja det tar en 15-20 minuter att avinstallera, samma som att installera. Att byta mappar tar bara någon dryg minut.

Vet inte varför man skall avinstallera för service egentligen så långe garanti och maskinskada är förbrukat. Uppdaterar de mjukvaran skrivs din Cobbinstallation över och du får kontakta Cobb som löser det åt dig. Jag brukar köra stage 0 om jag lämnar in bilen mest för mekanikerna inte skall bli sugna att "testa effekten".

Jag skulle gissa att en detektiv till BMW tekniker skulle kunna se att du haft eftermarknadsmjukvara eller piggy oavsett märke och modell. Men varför skulle de gräva så noga? Vill man vara original så kör man original, vill man köra tune får man väl vara beredd att ta eventuell konsekvens av det. Min koppling pallar inte med max power längre, tufft men bara att skaffa bättre.. =)
Hmm då har jag lite att fundera på men blir det trim till våren så blir det nog Cobb!

Hur funkar den elektroniskadiffen men den ökade effekten? Spinner bara ett hjul eller fungerar det okey trots den ökade effekten?

Växellåda och bakaxel håller för det ökade vridet?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Drivlinan är förvånansvärt tålig och tar väldigt mycket. Koppling alternativt automat är svagaste länkar och de är ändå väldigt tåliga. Du ska köra steg 1 och kanske 330 hästar på hjulen, många kör 400+ hästar på hjulen utan problem. Ok, det är vridet som dödar grejerna men det avspeglas ganska bra av effektuttaget. Inga garantier ges dock som sagt.

E-diffen har inte jag på min och de flesta jag kännar har också 2007or utan denna. Den bromsar bara spinnade hjul och klarar nog det men sliter väl mer bromsar om du trycker på ofta. Du kan skaffa bromsad eftermarknadsdiff men det verkar overkill.
Ännu en fråga. Hur är det med oljetemperaturen? Jag har inte tänkt att köra bana men klarar bilen av att hålla lagom oljetemp trots den ökade effekten?

Kontaktade BMW och deras 20hk kitt inkl. oljekylare kostar ca 30 000kr så det är nu borträknat.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Bilen klarar inte att hålla oljetempen på "bra nivå" vid bankörning men på gata är det inga problem. Den kommer gå väldigt varm om du kör någon mil i 200+km/h men det händer ju inte i Sverige. Det är så klart upp till var och en vad som är "lagom oljetemp" men N54 är designad att gå varmt (termostat till oljekylaren öppnas först nära 120 grader). Du kommer inte stöta på problem med oljetemp om du inte busar väldigt hårt med din steg 1 mjukvara.

Visste inte att BMW erbjöd uppgraderad oljekyl, fanns inte till min 335 i somras. Till min har de en extra vattenkyl som del i performance utbudet dock.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
sten81:

Det finns en liten quickfix man kan använda om oljetempen är för hög:

Man kan mycket enkelt byta ut en lite del i oljetermostaten så att den befintliga oljekylaren arbetar konstant istället för att slå till vid 120 grader. Detta gör att tempen generellt hålls lite lägre (rekomenderas inte på vintern) och snabbare går ner när du har busat lite med bilen.

Den räcker inte för långvarig bankörning men den är ett första steg om man märker problem. Tror att det räcker långt för dig. Det finns felra som göra dom här men den enda jag kommer på just nu är Stertman:

Länk

Man byter den själv på 10 minuter och det finns tydliga videoinstruktioner på hur man gör. Busenkelt!

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.