AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.039

Min CIC har ingen optisk anslutning E89 Z4 - 2009?

Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Hej,

Har en för mig ny Z4 23i som är tillverkad tidigt 2009.
Bland det första jag gjorde med bilen var att lämna in den till BMW för att få firmware uppdaterat, dels för att själv kunna uppdatera via usb framöver, men också för att få bättre kompatibilitet mot iPhone 5 via blåtand/usb.

Dock så ringde verkstaden ganska snabbt och hade konstaterat att de inte kunde uppdatera eftersom jag inte hade porten som de kopplar in sig via.

Jag har läst att det var vissa produktionsskillnader mellan de första bilarna och resterande, är det någon av er superkunniga som har koll på detta?

Jag har fått ganska mycket hjälp med spekulationer, men om någon faktiskt kan det här så skulle det vara till enorm hjälp.

BMW själva ville börja debitera för att leta efter kontakten om den fanns någon annanstans i bilen, alltså riva hela inredningen... Det kan ju kosta mer än bilen om de får hålla på fritt.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har tyvärr ingen insikt i frågan, även om jag själv intresserat mig för Z4 av och till... men att en (jag antar auktoriserad) BMW-verkstad ska behöva leta på tid som kunden debiteras för, efter en kontakt vars läge borde vara känt för dem!? Det är inte okej. De borde ju ha tillgång till nödvändig dokumentation eller kontakter på BMW för att ta reda på var kontakten är utan att "leta".

Wilhelm Svenselius
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Tack
Jag blev lagom irriterad av samma anledning. De körde import-kortet och sa att de inte kan veta. Kommer inte alla z4or från samma fabrik??

De sa även att cic kom först 2010 på 5-serien vilket inte stämmer. Deras slutsats var därför att hela iDrive/navi pro är eftermonterat. Trots att det är med i utrustningslistan...
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nu gissar jag - men det är möjligt att det är halvsant. Tar jag inte fel så är CCC (äldre iDrive) till CIC (nyare iDrive) inte en särskilt svår uppgradering.

Det är alltså i teorin möjligt att bilen hade de utr.koderna vid leverans men att elektroniken bytts ut mot nyare. Det är ju samma koder oavsett om det är den nya eller gamla generationens iDrive.

En snabb Google hittade dock någon som sa att Z4 E89 alltid har haft CIC. Vet inte om det stämmer. Någon här vet säkert.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Så vitt jag vet så kom MOST-anslutning 2004, så det borde den ha oavsett navi eller inte, och oavsett cic eller ccc.

Här, på sid 34 ser du var den finns:
Länk

Mvh
Tommie
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Tack för era svar, men jag fortsätter hoppas på att någon kan svara definitivt.

Jag har själv tagit ner panelen och kan bekräfta att MOST-kontakten inte sitter där den bör enligt bilden i den bifogade instruktionen.

För att summera så återstår två frågor. Har Z4 E89 någonsin levererats med CCC och fanns det några skillnader i hur systemet byggdes gällande MOST-anslutning på de första bilarna?
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Efter en härlig tur på snöiga vintervägar känns det här ändå som dagens i-landsproblem, bara en reflektion :)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
I BMW-träsket finns inga i-landsproblem, bara roliga problem eller tråkiga ;)

Wilhelm Svenselius
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Om den mot förmodan levererats med CCC, så har den MOST.
Om den levererats med Radio Professional, så har den MOST.

Jag kan bara se en möjlig förklaring till att den saknar MOST, nämligen om den levererats utan Navi, utan Radio Professional, utan CD-växlare, utan Logic 7, utan röststyrning, utan telefonförberedelse, och har fått navin eftermonterad.

Jag tror MOST-kontakten finns någonstans. Om bilen är högerstyrd, så finns den på andra sidan.

Rent teoretiskt går det att uppdatera CIC med senaste firmware genom att koppla in MOST-huvudet från ICOM-interfacet på valfritt ställe där man hittar MOST-kontakt. Exempelvis vid CD-växlare eller MULF-enhet om bilen har telefonförberedelse. Om bilen saknar även det, så lär den optiska kontakten finnas i bakkant på CIC-huvudenheten (inte skärmen). Där bör det gå att koppla in MOST-huvudet och uppdatera den vägen, till och med om kontakten inte passar eftersom den optiska MOST-signalen klarar någon eller några centimeter i luften. Men den här typen av specialhack kommer ju inte BMW göra åt dig. Tror inte ens att deras standardprogramvara klarar det, eftersom den behöver kontakt med alla levererade enheter. Då får man nog göra det själv med hjälp av WinKFP samt ett MOST-interface.

Mvh
Tommie
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Vid en sökning på mitt VIN så har bilen Navi pro, blåtand, telefonförberedelse, usb och så vidare, så såvida man inte uppdaterat utrustningslistan (kan någon göra det?) så är detta orginal.

Då är väl nästa steg att plocka ut CIC... Om jag kan visa bmw vart de kan koppla in sig så tror jag att de gör uppdateringen.
Jag vill bara inte lägga 1200kr/h för att de ska leta i blindo.

Annars kanske någon medlem är sugen på att ge bilen en omgång?

Tack för svaren hittills!
MOST diagnos kontakten sitter under luckan på vänstra gaveln av instrumentpanelen. Luckan syns när vänsterdörren är öppnad.

MOST diagnos kontakten sitter under luckan på vänstra gaveln av instrumentpanelen. Luckan syns när vänsterdörren är öppnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.