|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag var till Norge i helgen. när jag åkte så var det ca -6 grader. Då fungerade värmen ganska ok. (har upplevt att den ej blir tillräckligt varm i motorn) När vi var i Sälen så var det -25 och då blåste det KALLT inne i bilen. Väl framme i Norge så tejpade jag för grillen helt och håller och då var problemet löst, bilen vart varm igen. Bilen frog 0.85 på vägen upp. Efter tejpad grill drog den bara 0.68. Så då min fråga, visst är det väl termostaten som är kass då? Och vilken av dessa två termostater är det jag ska köpa?Länk Jag tänker även byta glödstift då bilen inte gick igång när det var -18 grader. Önskar snabbt bra svar då jag behöver beställa saker idag! Andreas MvH Andreas Karlsson | |
|
läs av med med felkodsläsare först. men EGR ventil är billig och enkel att byta själv. får du felkod på alla 6 glödstift så är det förmodligen glödstiftsreläet som skall bytas. kolla även idriveinställningar vad gäller värmen i kupén. |
|
| lika bra att byta båda termostaterna om du vill va säker på att åtgärda det helt! | |
| Du ska nog helst inte köpa termostaterna på mister auto. Det finns mycket pirat skit och där ligger ändå några timmars jobb för att byta huvudtermostaten. Jag banga ur och köpte nya i somras på BMW. Ca 1200 spänn för båda. Jag var också i Sälen när det var -25 grader. Inga problem att hålla varm motor utan att grillen var försatt. | |
|
Oki oki. Så det är båda som ska bytas. Nej köper nog orginal. Glödstiftena funderar jag på NGK. Dom borde vara bra. Var det svårt att byta termostaten? Den stora? Jag har inte tummen mitt i näven ;-) |
|
|
Hej lyfter upp denna tråd. Nu ska jag byta den stora termostaten hade jag tänkt. Men vart fn sitter den? Så trångt så jag inte ens hittar den. Några tipps att ge tack MvH Andreas Karlsson |
|
|
jag följde klippen som finns på youtube. Får man bara bort plasten över motorn, skyddet ovan grillen och sedan bara lyfter ut elfläkten, tar bort luftburkens övre halva inkl det grova plaströret som leder luften ner så har du blottat EGR kylaren. Tar bort denna så ser du stora termostaten där under. Det rinner ju ut kylvätskan så tappa ut denna innan så slipper det söla ner golvet. |
|
|
jag måste köpa nya termostater till min 525D LCI 07 och jag undrar på var sitter denna mindre termostaten Länk tänkte köpa båda hos BMW så det bara är att byta båda när man ändå håller på. huvud termostaten har jag koll på fast jag visste inte enns att det fanns 2 innan. Edit, besvarar min egen fråga:: framme på motorn åvanför vattenpumpen hittade en liten videosnutt som visade plaseringen. |
|
|
Sitter rakt ovanifrån på motorns främre gavel, uppe på en fyrkantig rörbit som är ca 15cm lång och 3-4cm grov. (detta är själva egr kylaren) Väldigt synlig och nära nog omöjlig att missa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.