|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Krångel med min e36 323 -97. Körde bilen igår då jag plötsligt märkte att det inte var någon värme i kupen.. Sen hastigt nog så steg tempen upp till det röda.. Stannade bilen direkt och öppnade huven och såg att det bubblade och rök ifrån kylet, såg även att det läckte precis under kylaren nedanför behållaren. Lätt bilen svalna och fyllde på vatten och körde den lilla biten kvar för att komma hem men tempen steg igen så stängde av bilen. Och sen small det bara till och det pissade ut vatten ur kylaren och det fästet till den övre kylarslangen pajade så slangen var helt lös.. Bilen gick även dåligt mitt i allt detta men det kanske den gör för att motorn blir för varm? Antar att det bara är kylaren, kan det varit dåligt med glykol i så det var en frysplugg typ? Mvh | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hmmm, brukar vara främst levande varelser som pissar. Men nåja... :-) Nej, någon frysplugg är det med största sannolikhet inte. De sitter på sidorna på blocket, så skulle någon av de gått så skulle det läckt från ett helt annat ställe. Sen kan man diskutera om de pluggarna egentligen är där av gjuttekniska skäl mer än att skydda vid frysning, det krävs bra kraft att trycka ut de där pluggarna. Det låter helt enkelt som du råkat ut för det mer och mer vanliga plastic-fantastic kylsystemet som verkar vara vanligt på M50/M52-motorerna och som vi säkert lär se mer av (när de nyare motorerna blir lite äldre). Baserat på olika inlägg i forumen verkar övre kylaranslutning och expansionskärlet vara vanliga problemområden. Det är troligtvis bara kylaren som behöver bytas, men om du ändåså har allting bortplockat så borde man nog ta sig en titt på vattenpumpen också (även det en känd svag punkt). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.