|
|
|
|---|---|
|
Halloj. Nu har jag skaffat mig en ny låda till min 740. Tyvärr har jag gjort det fatala misstaget att inte fått med turbinen.(kommer helelr aldrig få tag i den) Min gamla låda har pajat, i samband med att motorn i min bil skar/nöp eller vad den hade för sig för att skaffa sig ett "titthål" i blocket. Att få tag i en ny turbin visade sig vara en mardröm, mer eller mindre så går det inte. Ingen vill ju "sprätta" sin låda i delar. ´Hur känslig är en turbin? Hur mycket tål den? Hur är det med denna "lockupp"-funktinen? kan man kolla om den är trasig. Skall skölja ur den den svart oljan som nu finns i den så gott det går med automatlådeolja. mer tipps och trix. En renovering känns inte intressantsant idag, varket tids eller ekonomiskt. Kom med tipps & erfarenheter. Testa kan man väl alltid...eller? MVH Tobbe Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! | |
|
Rasad låda..skall det givetvis stå i rubriken. Låt mitt stackars inlägg finns kvar ändå *bönar och bugar* Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
| Hål i motorblocket? Hmm.. Tror nog man håller sig till en V12a =). Dessa 8or verkar ju vara rackligare än en Ford Fiesta.... | |
|
varå? fiesta e ju lyx finns vridet behövs ingen turbo |
|
sebbe_bmw |
Johan: Alla motorer kan skära ihop... Även en BMW V12... Det beror ju helt på hur dom körs och sköts.. Sebbe |
|
Johan, om jag hade en Volvo 760, V6 ett misslyckat bygge av Volvo Peugeot Renault, och sen dra paraleller med Ford Fiesta, jag då undrar jag om inte du bör hålla dig till din "Stolta" Volvo, som verkar vara en evighetsmaskin......nä du, tänk innan du talar.... |
|
svardska |
Eftersom ingen verkar vilja svara på din fråga så skall jag försöka! Jag har ingen erf av HP lådorna men väl av amerikanska lådor. Vad jag vet är att man ska tvätta ur turbinen ordentligt, och då menar jag ordentligt, börja gärna skölja med disel det är billigt och bra. Förr satt det ju oljeplugg på turbinen, jag vet inte om det gör det på din låda. kolla... Annars är det bara att skölja otaliga gånger tills det bara kommer ut ren disel, fyll sen på med autolja och byt ett par gånger. |
|
Svardska>>>förut hackade jag på dig, nu hyllar jag dig! Tackar för ditt seriösa inlägg. Skall följa dina tipps. Har ingen avtappning på turbinen. Verkar som den e OK. Men frågan är om man får ut all diesel? Turbinen är ju så konstigt utformad. Allt går liksom inte att skaka ur. Annars låter det ytterst intressant med diesel. Ni, överiga som snackar en massa skit, gör det någon annanstans! Tack. Någon som vet konkret, hur man, innan man monterar upp lådan kan avgöra om turbinen är skrot? all hjälp uppskattas otroligt mycket! Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
Sorry alla.. det var bara en ren spontan reflektion. Tycker det är lite ovanligt att motorn i en modern personbil skär, men det e klart... kan väl hända andra saker som gör att den skär.. vatten i oljan t.ex? Har du någon aning om varför din motor skar, tobbz? Jag har lite svårt att tro att man kan "köra ihjäl" en i övrigt fullt fungerande motor på det viset. Har då inte lyckats med min, och jag kör som en idiot... |
|
|
Köpte bilen med defekt motor. Ja jag vet varför den skar, ett standardfel du säkerl läst om, oljepumpens skruv trillade ner i tråget och slungades med upp. pang! Så som tidigare sagt...se över den. Alternativt lågt oljetryck. Något "turbin-proffs" som vet mer tips&trix angående frågan? MVH Tobbe Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
jag her bara hört ett fel på turbiner och det är att halsen går av, innuti convertern finns det ju direkt inga rörliga delar som ska kunna gå sönder. jag skulle nog göra som svardska sa rengöra och upp med lådan H/Pasi Länk Turbo är diesel förunnat!!!!!! |
|
|
*bockar och bugar* Jag har hittils bara sköljt den lite med olja. I morgon testar vi förmodligen diesel. Hur som hellst skall jag rengöra den som f*n. Återkommer med resultat! MVH Tobias |
|
|
Jag skulle nog vara försiktig med att skölja en turbin med lock up med diesel. En lockupturbin innehåller lameller som förmodligen inte mår så bra av diesel. Vanliga turbiner ser jag ingen risk i att tvätta. Vissa lådrenoverare sågar upp ett hål i turbinen för att kunna skölja ordentligt, sedan svetsar de igen hålet och provtrycker. |
|
Paap Reeder |
Hej! Enligt min uppfattning skulle en seriös firma inte montera en turbin från en rasad låda. Litet beror det väl på hur den rasat men om man misstänker metallspån så är det inte för turbinfunktionens del utan för den nya lådan. Föreslår att Du slår en signal till Aut.lådeservice på Sollentunavägen 76 08- 96 74 75. Han är mycket duktig. Vid längre telefonkonsultationer bör en Rikskupong sändas som tack.... så att han inte ledsnar... med råd. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.