AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.539

Vad är detta för motordel på M54 (se bild)?

ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Jag har ju sabbat min ventilkåpa och sitter å letar på nätet men motorerna ser ju annars ut på bilderna..

Den blanka delen nere till höger på översta bilden..

Länk
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
EGR-Ventil tror jag. Andra får jättegärna rätta mig.
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Hmm jag har då inte nåt sånt på min?? enligt datan ska det vara rätt motor..
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Min 520i har en sådan och alla andra M54or som jag har sett har en sådan.
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Länk

Har inte??
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Den hör till SAP-systemet eller sekundärluftpump på svenska. Finns i vissa bilar eller årsmodeller men är osäker på varför vissa har och andra inte. Skönt att slippa iallafall då de krånglar titt som tätt.
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
aha, men säg att man får motorhaveri och köper en motor med en sådan pump på men man inte har en nu.. hur funkar det då?(eller tvärtom)
Den "blanka delen" är en ventil som styr lufttillförsel till avgaserna. En luftpump matar till denna ventil. Vid start matas luft till avgaserna som då oxiderar oförbrända avgaser (en kort tid efter start).

mvh/ Anders
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Men varför har man ingen då? Och som sagt vad händer om man ska byta motor?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Det ska gå att pussla ihop ändå. Bara tar bort grejerna och pluggar anslutningarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som sagts tidigare, ett system för att mata in frisk luft i avgaserna. Inget som påverkar motorn i sig, endast en "miljödetalj".

Samma typ av system fanns redan på min gamla E30 323i -85 - fast istället för en klumpig luftpump var systemet i princip helt mekaniskt (och kallades pulse air system) och utnyttjade det vakuum som bildades efter varje avgaspuls och på så sätt drog in färsk luft i grenrören.

Här nedan är mina antaganden vad som borde hända om man blandar SAP och icke-SAP komponenter, det är som sagt inget jag provat själv utan det är vad som borde hända utifrån det jag vet.

Om ditt styrsystem utgår ifrån att du har SAP så kommer den att slå på pumpen och med hjälp av lambdasonderna se om luftpumpen verkligen gick igång (osäker på om alla styrsystem gör detta men skulle gissa på att flertalet gör det iallafall).
Men om du nu inte har denna luftpump så kommer styrsystemet tro att något är fel med luftpumpen och tända en felkod (vilket kommer att leda till en anmärkning vid besiktningen). Såvida du inte byter hela motor och dess styrsystem - då borde det inte vara några problem.

Om man har ett styrsystem som inte använder sig av SAP och en motor med SAP så bör ingenting hända. Ventilen ska vara stängd as default. Man borde även kunna plocka bort hela systemet.
ma
105
marcus11
525d M-sport touring -02
Det står i Haynesboken att det är modeller med m52tu motorn som har detta.. Ska erkänna att jag inte vet skillnaden på de olika motorerna och var de satt..
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Marcus11 jag har en M52-TUB25 i min 523a svensk såld i min och jag har inte den grejen på min motor så Haynes har nog inte helt rätt där .
Hade den inte på min förra 520 01 med M54 motorn i heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.