|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte en e46 325 -01 För någon dag sedan och ungefär en dag efter så tändes motorlampan "avgasvärdena har försämrats" jag har har frågat förra ägaren om han visste nån orsak och om det har hänt han tidigare men lampan hade bara tänts en snabb sväng och slocknat kort efter.... Men bilen går inge sämre och jag har provat att koppla ur batteriet för att "nollställa" men den lyser ändå. Det sitter öppet sportluftfilter så kan de vara de som gör att den spökar? Eller Lmm som är paj? då jag tycker att den drar ganska mycke bensin men jag kanske bara inbillar mej. Tacksam för svar! Mvh Jimmy | |
|
Hej. En enkel diagnos med en OBDII felkodläsare sätter dig nog på rätt spår. Om du inte själv har ett sådant instrument, har du säkert en kompis med ett. De är vanliga numera. /Lennart |
|
|
Det är inte så att det öppna luftfiltret är boven ? Kompisen satte dit ett sådant på sin Bmw och innan jul (november - december ) så var han tvungen att byta till original filter för att den surade igen. Kan tänka mig om finns det fukt i filtret så fryser det och luftblandning mm blir fel. |
|
| Kolla så att det inte finns några sprickor i gummi slangen efter lmm. Tjuvluft kan orsaka dessa problem. Kolla även vevhusventilationsslangar så att inte dom är sprukna/igensatta. Startgas underlättar att hitta sprickor. | |
|
Skulle du komma fram till Lmm efter felsökning, så har jag till din om du är intresserad för vettig peng. Bara hojta till så fall. 073-8452362 |
|
|
Nu har jag felsökt och fick dessa felkoder. P0171 P0174 P0313 Någon som haft erfarenhet av dessa tidigare? Tacksam för svar. Mvh |
|
|
Länk Länk Denna är nog tydligast Länk |
|
|
Verkar somdu har problem med bränsle Bank1. Lite längre ner står det Kamaxel givare Bank1. Kanske någon annan som vet tydligare. Kan inte han som hjälpte dig felsöka ge besked. Själv får jag Code plus text med vad som är fel på mitt felsöknings program. |
|
|
tack för snabba svar! Vad använder du för felsöknings program? Vi fick inte fram mer än dom där felkoderna. |
|
| Själv använder jag Carsoft. | |
|
P0171 P0174 P0313 De ovan är blandningskoder på båda bankerna, bilen går snålt antingen har du en luftläcka som gör att den får för mycket luft eller så är det något som gör att den får lite bränsle. 0313 senaste är om jag inte minns fel en kod för misständning, Börja med att kolla det enkla sprickor i bäljen även lilla slangen som går på den nedersta som man inte ser man måste plocka av den för att se. Kolla även att pluggen i bakkant på kortsidan av insuget mot torpedväggen inte har ruttnat sönder den var helt slut i mitt fall och jag bytte den och har inte fått tillbaka koderna sen dess. Länk Länk |
|
|
okej, jag ska kolla på de där imorgon! Tack för svar! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.