|
|
|
|---|---|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Hej! Håller på att skriva ett litet arbete om bromssystem men hittar dåligt med info om tryck i systemet. Vad ligger trycket generellt på i bromsservot, huvudcylindern, abs enheten, och ut till bromsoket? är det någon som kan rädda mig lite snabbt? |
|
Här finns en del att läsa: Länk Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Enligt boken "Brake Handbook" av Fred Puhn från 1985 så uppges att maximum operating pressure för bromsok att ligga runt 1000-1500 psi. På lite äldre bilar (som tex min E30 323i -85) finns ett "brake proportion valve" som begränsar trycket till de bakre bromsoken (så inte bakhjulen låses upp före framhjulen). I ett diagram hämtat från BMW's egna verkstadsmanualer så finns det en graf som visar bromstrycket mellan fram- och bak bromsok. Upp till 25 bar så är det samma tryck - sedan reduceras trycket till bakbromsarna. Som beräkningsexempel visas 40 och 100 bar. Och 100 bar är ca 1450 psi. I BMW's egna verkstadsmanual (tex E30 och E21) uppges att 100 bar är det specificerade testtrycket (för att testa höga tryck i bromssystemet). Så 100 bar är alltså rimligt att bromssystemet kan se vid en mycket kraftig inbromsning (iallafall på ovanstående nämnda bilmodeller). Men eftersom de använder ATE/Lucas-Girling som de flesta andra bilmärken så tror jag inte det är något större skillnad där. När det gäller hydrauliska system så är ju trycket konstant överallt i vätskan - oavsett om du hänger på femtioelva extra bromsok :-) Så om trycket är 100 bar ute i bromsoket så är trycket även 100 bar uppe vid huvudbromscylindern (om vi utgår ifrån att det inte är något brake proportion valve eller dylik reduceringsenhet emellan). Exakt vad en ABS-enhet gör med bromstrycket är jag inte 100% säker på. Men det låter rimligt att ABS-enheten låter trycket vara helt opåverkat när ABS är inaktiv och när den känner av att ett eller flera hjul håller på att låsa sig så aktiverar den respektive ventil för det eller de hjul och på så sätt reducerar trycket (tills hjulet eller hjulen börjar snurrar igen och låter därefter trycket åter komma tillbaka). Således skulle jag anta att trycket i bromsledningarna är lika högt ute i bromsoken (iallafall de främre), ABS-enheten (så länge den är inaktiv) och huvudbromscylindern. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.