AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
12.307

Verklig förbrukning F20 116iA?

Sida 1 av 2
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Funderar på att beställa mig en F20. Mitt stora bekymmer just nu är att besluta mig för vilken motor jag skall inrikta mig på. De jag väljer mellan är 118dA samt 116iA. Har provat båda (dock bara manuell 116i) och jag måste säga att jag gillar bensinaren bäst, klart mest BMW-känsla.

I mina små kalkyler har jag räknat:
118dA 0,55l/mil
116iA 0,7l/mil
Långt i från vad faktabladet säger, men jag har svårt att tro att någon kommer i närheten av dess siffror. Frågan är bara hur nära verkligheten jag är med ovan.
Har hittat en del trådar om 118d och där verkar de flesta ligga runt 0,55, men det finns inte mycket att hitta om 116i.

Det är automat det gäller, men jag gissar det skiljer ytterst lite mellan manuell och automat på dessa modeller....

Input någon 116-ägare?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Jag logga mina bilar där och brukar ligga runt snittet, beroende på din körstil så tror jag att du ligger rätt nära med dina 0,7l/mil: Länk
För övrigt så tror jag att en 116iA är kanske det smartaste valet inom F20 serien, riktig bra motor och låda för rimliga pengar.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Intressant sida, och ja då verkar ju min teori stämma ganska bra.

Ja jag tror med 116iA är en trevlig bil för vettiga pengar. Dock lockar förbrukningen och räckvidden hos 118dA.
Inte helt enkelt....

Mer Ris eller Ros från 116i-ägare?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Tror en diesel står sig klart bättre i andrahandsvärde
A3 SB?
Om man ska räkna på kronan så är dieseln antagligen bättre då andrahandsvärdet är ett säkrare kort. Som du märker är det få som köper 116i. Men om man vill ha mer än bara transport och tycker mycket bättre om bensinen så... kanske avgörande är hur många mil/år du gör?

Fast om man står på andra sidan staketet och köper andrahands? Finns iaf en: Länk
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
Jag är i precis samma läge, väljer mellan 116iA och 116dA/118dA. I mitt fall letar jag dock begagnat och sträckorna jag kommer köra är relativt korta men dagliga till och från jobbet.

Utbudet är helt klart litet. De flesta verkar vara manuella.

Jag har även utvärderat A3 SB och var helt inne på att köpa en sådan. Detta gällde till jag satte mig i och provade en F20, då var inte A3 SB längre aktuell...
bm
4
bmw i norr
bmw 116i m-sport-13
hej.har registrerat först nu registrerat mig här.
kanon bra sida det här.
till ämnet... jag kör sen sommaren -12 en 116i med manuell låda
förbrukning ligger mellan 06-08 lit/mil ber på humör o väder.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Intressant med lite skarpa siffror. 0,6 lät bra, 0,8 mindre bra ;)

Annan input om 116i?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
bm
4
bmw i norr
bmw 116i m-sport-13
Bilen går uppe i Norrbotten .står ute året om sista tankningen var på 0.8.men bara kort körningar i -30 i den kylan så vill alla motorer ha mat
Diesel eller bensin? I senaste Auto, motor och Sport skriver man att diesel nått sin peak nu 2013 och att man förvänat sig en rejäl ökning för bensinmotorer i Golfklassen. En utveckling jag applåderar. Kör själv så lite, max 1000 mil, att en diesel inte är aktuell.
Kortsträckor och diesel brukar inte passa ihop. Ogillar kallstarter, sämre värme, tätare service, dyrare inköpspris och dyrare försäkring.
Skulle jag pendla fick man givetvis överväga diesel på grund av den låga förbrukningen, men detär väl enda anledningen. Tragisk motorgång på tomgång.
Satsa på en bensinare!
Finns många fina 118i i Tysland, rätt motor enligt mig!
Jag kör en 116i automat..

Förbrukning ligger på 0.7-0.8 men den går i stort sätt bara i stadstrafik och det var därför vi valde bensin istället för diesel..

Vi har haft bilen sedan den modellen kom ut på marknaden och det har knappt varit några problem på de dryga 2 åren.. Förutom att automatlådan var ryckig och växlade konstigt, men de la in ny mjukvara och nu går den mjukt och fint..

Bilen känns väldigt pigg (speciellt i sportläget) upp till 90-100 km/h.. Efter det så tar de stopp i accelerationen.. Vilket gör att den blir en perfekt "stadsracer"...

bm
4
bmw i norr
bmw 116i m-sport-13
Ang pigg bil håller med....enl auto motor tidningen så är den snabbare 0-100 än fabriks data.
8.2 till 100 är bra för en 1.6 turbo på 136hk. Måste vara mer pulver i motorn.
Bästa köp en råd o rön(SKOJ)
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Lite sent kanske, men kan berätta att jag är en nöjd ägare av en manuell 116i. Jag är annars automat-freak men valde den här konfigurationen efter lite testande. Kraften från turbomotorn räcker gott till för vanlig körning och jag gillar karaktären på kraftutvecklingen och växellådan.

Min körstil är ganska mjuk men snabb, -kör mest motorväg (120-140 om ni inte berättar för någon) och snittförbrulningen är 6.8l/100km. Ska säga att jag bara tankar statoil 98 oktan eller Shells premiumbränsle som dom tyvärr spetsar med 10% alkohol nu förtiden.

Hade tidigare en direktinsprutad Mitsubishi med ryckig motorgång. Efter 10 år visade det sig att den inblandade etanolen i dagens bränsle byggde upp slagg och så fort jag började tanka etanolfritt (bara statoil 98 oktan kvar) försvann problemen. Jag tror även att detta ligger till grund för VWs haverier med FSI-motorerna som också är direktinsprutad.

Vill undvika detta med BMWn, som ifs är specad att köras på E10-bränsle men jag tänker att ju finare bränsle desto bättre för motorn.

Lycka till med bilen, jag rekommenderar en 116i ;-)
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
När det gäller nyköp av F20 så röstar jag på 116i i dagsläget.
Diesel-motorerna kommer väl snart att uppdateras med nya istället för dagens knattrande maskiner. Då tror jag inte andrahandsvärdet kommer vara högre på diesel som sades tidigare i tråden.
Däremot kommer nog den nya generationens diesel-motorer bli riktigt bra.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Det är väl mest en mode-grej att köra diesel och dom enda som tjänar på det är BMW. Det är fina maskiner men tyckte helt enkelt att bensinaren var roligare att köra.
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Kampanjen på 116 har ju varat ett tag nu. Har vi måhända lite fler 116iA -åkare här nu som kan uttala sig om prestanda/förbrukning på denna konfiguration?

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Jag hämtade ut vår 116i med M-paket och 18" fälgar för 2 veckor sedan. När jag pendlar till jobbet (6 mil motorväg) så ligger förbrukningen på 0,60 i eco-pro läget. Den drar mycket i stadskörning och ligger väl på dryga 0,75-0,8 (i eco-pro). Jag misstänker dock att min förbrukning blir 0,5-1 dl högre p.g.a. de stora hjulen. Min är med manuell låda, automat drar väl något mer. Det ska ju tilläggas att min inte har gått de 200 mil som manualen säger är inkörning så jag vet inte om förbrukningen sjunker efter detta.
De
7
Dewwa
116d 2014
318i Touring-05
Har haft min 116d i fyra månader nu, kör ca 5-6 mil om dagen hälften landsväg.
Ligger på 0.5 l i förbrukning enl datorn men när man kollar vid tankning så får man lägga på 3 dl.
Är nöjd med min bil....fast med en bensinare hade man nog haft lite roligare...

Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Har kört mycket stad på sista tiden men snittförbrukningen är fortfarande 0.68 efter att färddatorn nollades.Dock är min manuell men tror inte automaten skulle dra mer. Jag är nöjd:-P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.