AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.588

Pulserande koppling och missljud i friläge 5-vxl manuell.

155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Gjorde häromdagen en ganska kraftig motorinbromsning och fick efter det en pulserande kopplingspedal men bara när jag la foten på lätt utan att trycka ner den.
Inga problem att frikoppla eller lägga i växlar.
Har även hört ett svagt klonkande i takt med varvtalet när kopplingen är uppe och som försvann när jag trycke ner kopplingen.
Idag började jag också höra en annan typ av klonkljud när jag har kopplingen nertryckt, går i takt med varvtalet och det känns som den inte frikopplar riktigt helt.
Har jag smällt någon lamellskiva eller är det en solfjäder i kopplingskorgen eller kan det vara något annat. Bilen har gått 21.000 mil förmodligen utan kopplingsbyte, det är ju en diesel. Någon som bytt koppling på liknande och vet om det är något speciellt man ska tänka på förutom det vanliga? Vad tar BMW för ett kopplingsbyte? Är det något mer man ska byta förutom urtrampningslagret när lådan är nere som lager, packboxar eller så. Är det nödvändigt att byta kopplingskorgen om inte solfjädrarna ser skadade ut?
Tacksam för tips om vad det kan vara och om jag vågar köra ett tag till innan jag tar tag i problemet.

M.v.h.

Håkan Hagelkvist
rsarits
Det har förmodligen hänt något med lamellcentrum och/eller urtrampningslager. Har inte bytt koppling på diesel, men det borde inte skilja så mycket, det enda jag gör "extra" när jag byter är att tvätta av svänghjulets yta med sprit samt avfetta sprängkåpan på växellådan. Det är ganska mycket jobb att byta koppling, jag skulle inte byta enstaka delar, utan köpa en komplett sats med lameller, korg och urtrampningslager. Vad BMW tar har jag ingen aning om, jag gör allt själv.

Micke
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Håkan, om du har otur har en av solfjädrarna lossnat helt. Om den fastnar oturligt kan kopplingen helt försvinna. Ett tecken på att den lossnat kan ju vara att solfjädern klämdes så att kopplingen inte kopplade ur riktigt, samt klonkandet som försvann när du tryckte ned kopplingen (fjädern flyttade sig lite).

Bara en teori... har dock varit med om detta på andra bilar (en citroen och en mercedes, i bägge fallen fastnade till slut fjädern så att kopplingen inte gick att koppla ur).

Always Diesel
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Tack för svaren. Var inne och köpte en komp. kopplingssats på BMW idag för 1615:- , och beställde stödlagret för ingående axel på växellådan för en 100 lapp. Fick pris på BMW på färdigt jobb med delar för 5000:-, men dom hade inte tid förrän om två veckor och jag orkar inte köra runt i en riskokare så länge samt att jag tyckte att det var ganska saftigt för deras 4 tim. arbete. Jag ringde runt och kollade lite och fick ett pris på Jarls i Hbg. på arbetet som skulle kosta 2376:- och det var inga problem att jag hade kopplingen med mig så slapp dom att hämta den. Problemet kvarstår dock med tiden tills jag kan lämna den men det får det nog vara värt för utan lyft och växellådslyft är det inte värt att lägga en hel helgdag i garaget på rygg under bilen.
Hoppas nu det verkligen bara är kopplingen för idag låter det riktigt illa så jag kör inte en meter mer än nödvändigt.
Tack än en gång för era svar. M.v.h.

Håkan Hagelkvist
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.