AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.675

Uppgradering av bromsar E36 325i -94

Ro
9
Roggeradical
Bmw 745i -02
Bmw 325i -94
Tänkte höra om någon har tipps för vad som fungerar.....
Tänkte åka lite trackdays och gillar när det stannar :)
Har kollat lite på nätet
D2?
Vmaxx?
Perfomance friction?

Tack på förhand
Roger
no
39
norlingen
328iM sedan -97
Är 325 orginal förövrigt så blir det väl inga jätte hastigheter. Så köp det du tycker ser bäst ut. För prislapparna som dom flesta bromskitten ligger på är det nog i stort sett samma grejer. Schmiedmann har ett broms kit till 325 med 6 kolvs ok och zimmerman skivor som enbart går gå på bana.
D2 xyz och ksport är ju fina annars :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M3-bromsar borde du kunna sätta dit, men då får du använda minst 17"-hjul efter det.

Beg. bromsar från M3:or brukar dyka upp rätt ofta - är nog väldigt prisvärt i sammanhanget! Vill du sedan ha ännu vassare bromsar kan du köpa lite "sportiga" belägg från t ex. Ferrodo eller Brembo etc, men redan standardbeläggen till M3 räcker väl oftast rätt långt... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
no
39
norlingen
328iM sedan -97
Måste man inte byta spindel leder och nav , upphängning osv för att m3 bromsar ska passa?
Finns en annons på brembo bromsar till e36 annars. 4 lakan låg dom på och är nog mest prisvärt!
Forza.se annars har lösa 6 kolvs ok för 3k så hör med dom ifall dom har adapter till e36.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beroende på utgångsläget så brukar nedanstående tre åtgärder (listade i prioritetsordning) räcka väldigt långt. Dock låg bling-faktor, det är ju endast åtgärder med fokus på funktion som ingår.

1) Bromsvätska med hög kokpunkt (samt regelbunder byte). Ingen förbättring i sig, utan mer en förebyggande åtgärd.

2) Bättre bromsbelägg. Jag monterade tex Ferodo DS2500 på min gamla E34 när jag började prova på track days i höstas - märkte tydlig skillnad. Original bromsskivor (tex vanliga Brembo) fungerar alldeles utmärkt.

Bland Ferodo så är ju DS2500 "instegsprodukten" som rekommenderas till track days (men fungerar även till vardagskörning). Sen finns DS3000 som är nästa steg. Vill du gå "all-in" så finns ju även DS1.11 och DSUNO (men vill minnas att de är bara lämpade för körning på bana och inte på gata).

3) Kylning. Någon typ av luftkylanordning som kyler bromsarna (helst då med luftström inifrån navcentrum och utåt). Riktar man luft på ena sidan av bromsskivan endast finns det risk (enligt vissa böcker och inlägg) att skivan blir varm på ena sidan och kall på andra och ändrar form.

Något du ska tänka på vid uppgradering är balansen mellan fram och bak. Monterar du enormt stora bromsok där fram så ökar oftast kolvytan rejält vilket gör att samma tryck i bromsledningen genererar mindre kraft vilket gör att bromsbalansen förskjuts bak. Å andra sidan uppvägs detta till viss del om man har större bromsskivor fram och momentet blir större tack vare längre hävarm. Lite dumt om bromskraftsfördelningen blir så skev att bakbromsarna börjar låsa sig nästan direkt. Visst, har du ABS tar den hand om detta men det betyder att det är endast frambromsarna som får jobba och bakbromsarna gör inget jobb numera (vilket i värsta fall kan bli att den förbättring du har gjort där fram cancelleras helt och hållet av den försämring du får pga att bromsarna bak inte hjälper till).
Ro
9
Roggeradical
Bmw 745i -02
Bmw 325i -94
Grymt tack för all respons!!!
Jag har hört att M3 bromsarna är bra,men också att man måste byta spindlar.
Har för mig att E46 330 skivor+ok ska gå, men vet ej säkert...
Det är ju en kostnadsfråga också, man kan ju skaffa Brembo fram och bak med justerbar bromsvåg, men det är ej intressant då man måste lägga ribban någonstans.....
Tanken är att göra bilen till en rolig gat/trackday bil...
Den kommer att turbokonverteras och coilover monteras.
Med det i tanke så vill jag ha "lagom prisvänligt broms alternativ"

Mvh Roger
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Länk
Per har extremt bra support! Maila honom.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.