AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.846

Nybliven ägare till min första 7:a, en E38 740iA - 1999!

M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Hej alla.

Efter över 10 år med olika BMW-modeller slog jag igår till på min första 7:a. Det blev en svensksåld 740ia -99 med endast ett fåtal ägare.
Förbluffande hur majestätiskt man kan glida fram i en 15 år gammal bil.
Efter att bruksat en fyrcylindrig 3-serie i snart två år är det en fröjd för öronen när man startar V8:an.
Hoppas ägandet fortsätter i positiva ordalag.

Nånting man ska se upp med eller tänka på när man glider runt på vägarna som en arabisk oljeschejk, så kom gärna med inputs.

Trevlig helg
Fabio
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Hej Fabio,

Välkommen till e38 "träsket" - ett underbart ställe att vara :-). Det finns alltid en del att tänka på, t ex de notoriska oljepumpsbultarna och det kan även vara en bra idé att byta olja i växellådan, även om det är s.k. "livstidsfyllning".

Annars är det majestätiska bilar med hög kvalitet, men tunga, så det påverkar givetvis slitdelar och stag i både fram och bakvagn. Min 750 har snart gått 27 000 mil och går fortfarande perfekt!

Har du lagt upp bilder på garaget eller likande, så man kan ta sig en titt?

It's better to burn out - than to fade away.

Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Mercury Grand Marquise -96
Tips
Jag köper mina bildelar superbilligt på bildelaronline24.se

M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Tack för tipsen. Ska göra en oljeservice inom det snaraste, kanske lika bra att kolla över oljepumpsbultarna då och samtidigt byta växellådsoljan.

Förra ägaren har bytt en hel del slitdelar såsom diverse stag och bussningar i fram och bakvagn så det känns bra.

Kan man få fram utrustningslista nånstans? Den är väl rätt sparsamt utrustad men ändå kul att veta vad den har för options.

Vänligen
Fabio
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Länk

M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Tack för länken.

Blir lite nojig när man läser på om problemet med oljepumpsbultarna....

Vänligen
Fabio
Visa användare
96
Professorkalllkyl
520i sedan -99
740i -98
Det blev jag också men det är snabbt kollat.
Gör det snarast.
Kolla spelet på kedjan samtidigt.

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Envist rykte om detta på faceliftbilar med V8. Det gick ju in nytt artikelnummer på bultarna i samband med M62TU för att lösa detta problem så risken att de är lösa är minimal jämfört med tidiga årsmodeller.

Jag hade löst mitt tråg för att fixa avtappningspluggen (gängpaj) och alla mina satt som berget. De flesta jag hört om på utländska forum säger att detta inte drabbar Tu.
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
Känns bra att höra att det inte gäller facelift, eller finns det andra som inte håller med om det?
Vilken växellådsolja är det som rekommenderas?

@Space_Ace jag har tyvärr inga upplagda bilder på den. Den är iaf Anthrazit Metallic (397) med Sandbeige E (N6SN) skinnklädsel, ljust trä och komfortstolar.

Vänligen
Fabio
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.