AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
988

Ladd problem på 528ia e39a

Hej tjejen hade bilen en dag och den bara dog och var stendöd sen fick dra hem bilen. Dagen efter hade jag laddat batteriet och hon skulle ha bilen igen kom bara ett kvarter sen dog bilen igen helt stendöd. Vad kan vara felet?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kolla om generatorn laddar. Mät på batteriet med bilen igång med en voltmätare inställd på likspänning, den ska ge över 14 Volt.

Min bil:

Länk
Var ut förut och skulle prova med laddaren på sen i går kväll så hade ja inte mer än 11v och det sjunker under tiden jag hade voltmätaren på till 8v på ca 2-3min.

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Defekt batteri eller defekt laddare.
Batteriet bör det inte va nått fel på bytte det förra året dok till ett 85ah tudor.
laddaren är en 3,6 cetec. Men jag tar och kollar med farsans traktor batteri i morgon för och utesluta det då. Hade problem med cupefläkten för nått år sen och bytte motståndet där då kan det va det igen kanske?

Bytte batteri idag och starta bilen och åkte en sväng kom ca 1km så tändes laddlampan. kan det vara att generatorn är slut eller kan det räcka med å byta
voltregulator??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara kolen som är slitna i regulatorn, när de börjar bli lite för slitna är det ofta intermittent laddning som sedan övergår till att laddningen lägger av helt när de slitits lite till.

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
den har gått lite över 25.000

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då är det inte helt otroligt att kolen är nerslitna!

Det går att lossa regulatorn med generatorn kvar, lite pilligt men med lite tålamod är det görligt. Så lossa regulatorn och kika på kolen - de skall sticka ut minst 5mm enligt BMW:s verkstadsinstruktion.
Ofta kan dock släpringarna vara dåliga också i generatorn om kolen är slut, så det är lite chansning att bara byta laddregulatorn med fräscha kol. Har du otur kan den sluta ladda rätt snart igen pga. släpringarna.

Det går t om. att byta bara kolen men det är inte helt lätt då de gamla är både lödda och krympta i själva regulatorn - man får börja med att borra bort lödningen/krympningen och sedan värma med lödkolv för att få bort det sista lödtennet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.