AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.662

Köpa ny koppling till M5 e60/e61/e63, inte så dyrt som man tror...

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kollade precis på ny koppling till min M5a eftersom alla skriver att det är en så känslig och dyr del på M5 orna. Kan man skruva själv så blir det inte speciellt dyrt. Endast tryckplatta och lamell kostar strax över 4000 kr. Stor skilland mot 32000 kr som många betalat för kopplingsbyte. Då kan man chansa lite också och använda sitt gamla svänghjul som är i hyffsat skick men ändå inte i ny skick.

Ny OE kopplingssats (lamell + tryckplatta) kostar 4033 kr Länk

Om man istället vill ha Sachs så kostar det 4716 kr Länk

Om svänghjulet är dåligt så kostar ett nytt "LUK" 4520 kr Länk

Mvh. Richard
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Glöm inte bort att man måste adaptera bytet med styrningen efter det är genomfört vilket iaf kräver till gång till programvara som kan lösa den uppgiften.
Annars blir lyckan kortvarig : /

Men du har rätt om delarna men fel om priset på bytet hos bmw.
Som jag nämnt i tidigare trådar har dom bytena jag sett kvitton på legat runt 25 med svänghjul,
och för att även påpeka att det är fullt möjligt att ta med egna delar givetvis och be dom utföra bytet åt dig vilket sparar ca 9000 om jag räknat rätt.

Så den stora kostnaden ligger ju i påslaget bmw har på sina reservdelspriser mot inköp inte på arbetet i sig enligt mig iaf.

Ha en trevlig helg.
Vad kostar bara delarna hos BMW?
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Jag frågade för skojs skull vad det skulle kosta på min E39 när jag ändå va där och köpte vattenpump och jag blev helt chockad då det skulle gå på över 30k. Helt galet. Ska se om jag kan hitta offerten så kan jag speca kostnadena
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Adaptionen görs med tex INPA och kabeln kostar ca 250kr:)
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Frågade en serviceman på BMW (BS) häromdagen om kopplingsbyten eller SMG-problem har varit "vanliga" verkstadsjobb genom åren. Han varken jakade eller nekade. Hans enda kommentar var "alla bilar jag ser, som kommer in, är trasiga, så det är svårt att säga".. Bra sagt av BMWs personal?

"BMW, probably the best car maker in the world.."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.