AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
510

Instrument/kondingar e34 igen...

Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Problem med icke fungerande instrument har ju diskuterats en hel del här och det finns ju fina mektips (pcdoktorn), men på min 525tds-94 ser det lite annorlunda ut än vad som tidigare beskrivits.
Där finns 3st kondingar, två st 220 mikrofarad/6.3V och en st 100 mikrofarad/16V.
Det borde väl vara dessa som ska bytas om instrumenten trilskas?

Kretskortet i motorrummet som nämnts i något inlägg, sitter det under säkringarna? Någon som vet?

mvh

Gustaf
Angående reparation av modernare instrument än min egen så hade det varit skoj om man kunde komplettera med bilder på vad som skall bytas där. Någon som vill dela med sig av bilder så lägger jag gärna upp dom!

Angående kretskortet udner huven så vet jag bara ett som BRUKAR strula och det är LKM modulen. LKM står för Licht Kontroll Module eller något åt det hållet. Ett mektips angående detta har jag skrivit ihop på mina sidor. Detta kortet styr ljuset på bilen och den vanligaste symptomen är att ljuset dippar lite då och då, i värre fall kan jag tänka mig att det lägger av helt och hållet. lösningen är att gå över lödningarna på kortet och i dom flesta fall är problemet i direkt anslutning till reläernas fötter på kortet.
LKM modulen är placerad på vänster sida av motorn unde locket som döljer säkringarna.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Gu
53
Gustaf W
X5 4.6iS -02
330D -01
323i -86
R850R -04
Har nu bytt kondingarna.
Mätarna började fungera dock inte tankmätaren som fortfarande visar fullt hela tiden.
Men efter några mils körning dog instrumenten igen....när jag stannade för att tanka och sedan startade igen så la dem av...
Verkar som det är glapp någon annanstans.
Trist...
Instrumenten kommer tillbaka ibland.
Jag kommer ju antagligen att ta isär instrumentet igen och kan då ta ett par bilder att lägga på mektips.

/Gustaf

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.