|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk, Jag har en E46 318i -03'a med manuell växellåda som gått cirka 16 500 mil, och undrar vilken växellådsolja samt bakaxelolja jag ska ha? Det går väldigt trögt nu när kylan kommit att växla på låga växlar. Nästan så man får trycka i dem. Har inte det problemet när jag ska växla och bilen har stått i garaget utan bara när den har stått ute i minusgraderna. Sedan undrar jag ifall det är normalt att kunna (av misstag) dra ur växelspaken utan att ha tryckt ner kopplingen så växellådan kommer i neutralläge. Råkade göra det före vintern nämligen och är orolig att jag har förstört något och att det kan vara orsaken till att växellådan går trögt. Och när man byter tändstift, vilket moment ska man dra åt dem nya tändstiften med? /TheKid | |
|
Angående att du fått lådan i neutral utan att använda koppling så gör det ingenting. Om du provar så känner du hur du enkelt utan smärta för någon roterande del kan lirka i växlar, både upp och ner, förutsatt att du mjukt möter utgående axelns hastighet med ingående, alltså med gasen. Inga konstigheter. De andra frågorna får någon annan svara på. |
|
|
Bakaxeln kan du ha denna Castrol Syntrax Limited Slip 75w-140. Finns att köpa på tex Mekonomen också är det c:a 1,3 liter du behöver. Växellådan kan du kanske se via denna länken Länk Det ska finnas en färg etikett på vänster sida utav lådan (Gul som exempel eller någon annan). Färgen är olika mellan vissa bilar och talar om vilken olja som ska i. Växellådan rymmer 1,2 Liter. Bara att hälla på tills det rinner över likaså i bakaxeln. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Använde denna till bakaxeln den har rätt spec.Se dock till att beställa nya tätningsringar för de fräts upp av vägsaltet. Jag hittade inga kopparringar vid detta tillfälle. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för era svar, Hur hittar jag denna etikett, måste man hissa upp bilen eller ner och rota i växellådan? /TheKid |
|
| Den sitter till vänster på lådan mot förar dörren. Kanske kan du se den utan att hissa upp bilen, men annars om du lyfter lite med domkraft också kryper in en liten bit. Satt rätt så högt upp på lådan på min alla fall. | |
|
Vet inte hur det är på 318 men på 320 så sitter etiketten/klistremärket på höger sidan asså mot passagerarsidan. Rekommenderar att du köper vlådsolja från bmw, säljs i 5 lit dunk men kommer du med egen pantflaska så kan du få 1, 2l. Anledning till varför jag rekommenderar bmw.s egen olja är för att den är longlifeolja, behöver aldrig mer bytas. Moment på tändstift ska vara 25 Nm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.