AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.021

Gasdämpare baklucka till E61 som krånglar?

sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Hejsan!
Har problem med mina gasfjädrar till bakluckan på min 520D touring 2009.
Nu i vintern är luckan så jädrans trög att trycka upp.
Gasfjädrarna kostar 1400kr/par på BMW villket jag tycker är rätt saftigt.
Har någon annan nåt annat tipps på inköpsplats??

Läste på nått forum att de byttes vid behov vid sevice men det lär väl inte gälla en 2009??

Har sökt på nätet men inte hittat någon som kan frakta till Sverige.

Tacksam för återkoppling..

/Smygaren

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hittade faktiskt inget på varken tyska eller internationella ebay, inte heller Mister Auto. De enda i någorlunda närhet som har är Schmiedmann, Länk Deras pris verkar ligga rätt nära BMW's dock.
BMW OEM# är 51247178273.
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Jag har själv letat både på Ebay och Amazon men inga skickar till Sverige, inte dom med rätt pris i alla fall.

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Har även jag märkt sedan några dagar tillbaka att jag har samma problem. Luckan går trögt att både öppna och stänga.

Jag undrar också var man kan få tag i ett par nya utan att ge BMWs överpris.

Mvh Jimmy
Ri
130
Riverss
530dA lci M-sport-07
Länk
122 Eur med frakt är den billigaste jag kan hitta, du tjänar några kronor iaf.
kan inte säga något om företaget men brukar inte vara problem att köpa från tyska företag.

Mvh
Måste ni ha nytt? Annars kan ni plocka från krockade bilar. Returbilen har en jävla massa E61or Plockade själv en där. 50:- kostade en dämpare. Länk
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Förra vintern var mina så kass att luckan trillade ner.

Bytte till helt nya på bmw-verkstad.

Denna vinter med -5grC så är luckan väldigt tung att öppna stänga. Kanske ska vara så, eller? Känns inte premium.
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
precis!
när det är riktigt kalllt går luckan rätt trögt och då kan den liksomsom haka upp sig och sen smäller det till ordentligt

här finns det iallafall
Länk
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Tack för alla svar!
Ebay allternativet som länkades har jag redan kollat med.
Han vill inte skicka till Sverige.

thekinglives
gasdämparna är ett skämt.....tyvärr är det så att slöa gasdämpare är inte bar av ondo... iomed att lucka inte orkar ända upp så skonas kablaget i bakluckan

Att ha en BMW är verkligen bra...premium är bara förnamnet....:)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det här är ett känt problem på E61 när det blir lite kallt ute och många fick sina dämpare bytts på garantin. Så även jag och de nya fungerade utmärkt i kall väderlek så det måste gå att få tag på bra kvalitet.
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Hur gammal var din 520 när du fick bytt dämparna?
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag köpte nya bakluckedämpare till min E61 på BMW förra året, de packade ihop totalt när det blev kallt ute så de bytte ut dom utan kostnad. Nu när det blivit kallt igen upptäcker jag att problemet kvarstår, de blir sega som sirap i minusgrader, man får ta i både för att öppna och stänga.

Är det verkligen så att originaldämparna öht inte fungerar i kyla? Det låter i så fall smått otroligt, eller har jag bara fått måndagsexemplar två gånger på raken? Eller kanske de inte bytte dämparna fastän de sa att de hade gjort det.

Ska jag gå tillbaka till BMW och be att få nya igen och hoppas på tredje gången gillt, eller finns det något trick för att få dom att fungera?
sm
94
smygaren
520d Touring -09 E61
520d Touring -14 F11
Jag köpte BMW original dämpare i december 2014 (ca 500kr/st), så de är lite mer än ett år nu och nu är luckan tung att öppna/stänga igen.

Jag var innen innan jul på BMW i Kristianstad och där sa en kille att du kan ju pröva att "smörja upp" gångjärnen. Hjälper inte det så får du komma in igen.

Där finns ju inget att smörja, möjligtvis om man skruvar bort bagageluckan och skruvar ut hela gångjärnen, men det är ju inte helt lätt.

Hur har det gått för dig skfp?
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Att det är gångjärnen som är problemet låter osannolikt tycker jag, med tanke på den långa hävarm som hela bakluckan utgör. Du kan ju testa om det är temperaturberoende om du har tillgång till ett varmt garage eller liknande. Om det funkar bra i varmt tillstånd så har du antagligen samma problem som jag och flera andra verkar ha.

Jag har inte orkat göra nåt åt det här än, men nu skickade jag precis en förfrågan till BMW, får se vad dom svarar.
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag fick svar från BMW. De verkar tycka att det är normalt.

Min fråga:

> Jag köpte nya bakluckedämpare förra året. De var tröga när det blev kallt
> så jag fick dom utbytta. Nu visar det sig att problemet kvarstår. Ju kallare,
> desto mer kraft behöver jag använda både för att öppna och stänga luckan.

Svar från BMW:

> När jag läser din beskrivning så vill jag ändå tycka att det som sker är
> fullt normalt. Dämparna är fyllda med olja eller gas som gör att rörligheten
> blir olika när temperaturen stiger eller sjunker. Det som oftast tyder på
> dåliga dämpare är att luckan ej håller sig uppe för att dämparna inte orkar
> den vikten. Jag tror därför att byta till nya dämpare till bakuckan inte
> kommer hjälpa i detta fall.

Om de fick prova så kanske de inte skulle tycka det är normalt dock. När det var 20 minusgrader fick jag ta i rejält för att öppna och stänga. Jag kan inte minnas att jag upplevt det på någon annan bil, dämparna i min andra bil (Toyota) funkar utmärkt oavsett temperatur.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Någon som vet var man kan köpa dessa till vettiga priser? Eller är det bara hos Bmw återförsäljare dessa finns? Letat lite och det verkar vara svårt att få tag på. Kan gärna beställa från annat land.
/FF
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Kan detta vara nåt..
Länk
e6
4
e61_2006
520d XDrive Touring -13/14
inser att jag bumpar en gammal tråd men tänker att man kanske kan få något tips. Jag har problem med väldigt trög baklucka, man får "lyfta upp den" och sedan orkar den inte hålla sig helt uppe utan sackar ned litegrann. Helt enkelt är det nog dags att byta dämpare... frågan är vilka.

På ebay.de hittar jag dessa ~80 eur för 2, ingen direkt spec:
Länk

På schmiedmann.se hittar jag dessa 689 kr för 1 , ska enligt uppgift vara på 340N
Länk

skruvat.se har också dämpare för det förmånliga priser 179 kr styck, här står det dock 620N:
Länk

Vilken dämpare vågar man köpa någon som testat den billiga dämparen från skruvat.se och är nöjd med den?
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Schmiedmann hävdar att "Produkten är original" om det stämmer så är det nog ide att undvika dom, jag köpte nya original och de packar ihop totalt när det blir kallt, och BMW vill inte kännas vid problemet. Men jag kanske haft otur. Det kan väl vara värt att chansa på de från skruvat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.