|
|
|
|---|---|
|
Min första bmw. Och får jag inte ordning på den så är jag nog avskräckt för framtiden och återgår till andra tillverkare. Jag behöver hjälp! Problemen började i januari för ett år sen. Vid flera tillfällen gick bilen inte att starta på morgonen. Inte ens med startkablar. Jag var tvungen att ladda batteriet innan det gick att starta. Till sist lämnade jag in den. Det upptäcktes då att den förra ägaren hade satt i ett batteri med fel Ah. Så det byttes och sedan fungerade allt..... Fram till i höstas då det började så här (beskriver händelserna/felen i den ordning som jag upptäckte dem): 1) Öppna bagageluckan med knappen på nyckeln fungerar bara ibland. 2) Att låsa upp/låsa med knappar på nyckeln fungerar ibland. 3) Att öppna bagageluckan och låsa/låsa upp bilen med knappar på nyckeln slutar fungera helt. 4) Vid besiktningen i nov upptäcks att ljusrampen i bagageluckan slutat fungera. 5) Juldagen startar bilen inte. Batteriet urladdat. Jag bor i Skåne och vi hade inte särskilt kallt. Batteriet laddas och dagen efter kan jag starta den igen men.... 6)...Nu fungerar inte halvljuset fram, funktionen som gör att belysningen följer med i kurvorna har slutat fungera. 7) Nyårsdag. Batteriet urladdat igen. Vid kontroll visar det att något ligger och tjuvar ström. Vad? Laddar batteriet fullt igen och det går att köra igen dagen efter, och efter och efter.....men... 8)....så i lördags startar jag bilen. helt plötsligt inget felmmeddelande om trasig lampa eller kurvbelysning. Det fungerar igen. Jag kör iväg och upptäcker att innebelysningen är tänd. Jag släcker och några minuter senare är den tänd igen. Plötsligt går mina vindrutetorkare igång och jag kan inte stänga av dem. ABS-bromsarna slutar fungera. Servon slutar fungera. Jag får upp följande meddelande i displayen: "Electronics failure Central electronics failure. It is not possible to continue your journey. Contact the nearest BMW Service." Och under det en varninngstriangel och texten: "Electronics! Stop car carefully" Är det någon som varit med om ngt liknande? Är det någon som vet vad det kan vara/var man ska börja leta? Hoppas på någons hjälp. | |
| Jag fick liknande efter att min generator i min E60 545 fått spelet och pajat en eller två celler i mitt batteri. Jag tror dock att dina problem är minst två. Dels gissar jag att du har kabelbrott mellan bagagelucka och kaross, dels så gissar jag på att ditt batteri är defekt. Nummer två kanske pga ditt defekta kablage. | |
|
Tack Lus! Jag har själv tidigare gissat på kabeln då jag läst om det här på forumet. Trodde dock nu när bilen drabbats av flera saker att det kanske är ngt annat. Så egentligen, om jag byter ut batteriet mot ett annat så ska de "sista" problemen försvinna? Och "endast" problemen men nyckel och ljusramp bestå? Naturligtvis måste det också åtgärdas men jag menar för att se om det är batteriet också. Så kabelbrottet kan förstöra batteriet? Kan det även ligga bakom ev tjuvström? |
|
| Naturligtvis bara gissar från min sida, men säkert kan väl ett avskavt kablage orsaka kortis och att bilen kanske inte går ner i vila, alternativt drar ur batteriet. Jag hade iaf börjat med att ladda batteriet (om det går) och åtgärda kablaget. | |
| Kablage bagagelucka!!!! Ligger å aktiverar bilen hela tiden därav start problem. Resterande fel bla nyckel beror på att mottagaren sitter i spoilern på luckan | |
|
Ja jag tror också på kablage i bakluckan! Och kanske på förstärkaren/elektroniken som sitter under spoilern upptill(?). Det är givet att om man fortsätter att använda bilen under långa tider utan att åtgärda ett fel så är det stor risk för flera följdfel. Det är ju egentligen inte bilens/konstruktionens fel utan då beror ju krångel och följdfel på den mänskliga faktorn. Oavsett om det är nuvarande ägare eller tidigare ägare som struntat i att åtgärda ett från början litet fel. Om man omedelbart åtgärdar ett litet fel så slipper man en massa problem. Men om man "skiter i allt" och bara fortsätter köra i ett år eller flera år så har man ju snart så mycket problem att man inte gitter åtgärda allt. Detta gäller oavsett om det är en BMW eller något annat märke. "Avskräckt och återgår till andra tillverkare..." Det uttrycket kan jag inte förstå. Om tidigare (eller nuvarande?) ägare har klantat till det så blir ju resultatet detsamma oavsett tillverkare, eller tänker jag fel här? |
|
|
Tack för all input! Ulf: Nej du tänker inte fel. Jag jämförde bara med mina tidigare bilar som jag haft. Det blir till att fixa till kablades alltså. ErikThörn: Tack! Tolkar jag dig rätt om att det är kablaget som behöver fixas. Då kommer förhoppningsvis mycket av det andra fungera igen? |
|
|
Om du t ex kört med glapp/kortslutning utan att åtgärda det så kan ju självklart vitalare elektroniska delar ha blivit skadade pga detta. Om så är fallet kommer elektroniken, eller förstörd komponent, givetvis inte att självlaga sig igen bara för att du åtgärdar det första felet. Men låt oss hoppas att du har tur och att du inte har lyckats förstöra något vitalare. Om du jämför med dina tidigare bilar så bör du ju också göra en jämförelse mellan tidigare ägare. Du berättade ju t ex att denna tidigare ägare hade bytt till fel batteri. Om denna tidigare ägare hade ägt någon av dina tidigare bilar så kanske du hade haft motsvarande problem även om det var en bil från en annan tillverkare, eller tänker jag fel här? |
|
|
Så det säger du. Att trasig elektronik inte lagar sig själv! Jag som trodde det ;) Det räcker med tips på vad jag kan göra för att förhoppningsvis komma till rätta med bekymmerna. Vad tidigare ägare eller jag gjort/inte gjort/borde gjort för ev förvärra probleme hjälper mig ju inte att lösa något? Eller tänker jag fel här? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.