|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har två små problem med min 520D -08 (automat, iofs oväsentligt). Det ena är att jag har ett tjutande/gnälligt ljud från motorn. Det låter som att det kommer ifrån fram så min spontana tanke är att det är remspännaren men tänkte om det kan vara från generatorn eller vattenpumpen eller nått? Och tänkte då att jag slänger ut frågan innan jag börjar med det. Någon som varit med om något liknande? Att tillägga är väll att det inte hörs in i bilen och jag tror att det blivit mer nu när det blivit kallt ute. Det är inte remmen som tjuter det är jag ganska säker på. Det andra är att mitt vänstra framljus har gått från xenonblått till lila aktigt. Så jag förmodar att lampan håller på att ge upp? Är det en stor procedur att byta denna? Tacksam för alla svar och tips angående dessa 2 punkter. MVH Christoffer. | |
|
Tips på nummer 1. Använd det gamla beprövade mekanikerknepet. Tag en lång metallstav eller lämpligtvis en lång skruvmejsel och sätt mot de motordelar du kan tänka dig att det är. Sen sätter du örat mot den andra änden. Du lär väldigt snabbt få reda på om det är remspännaren eller nåt annat då ljudet kommer uppenbara sig tydligt när du hittar dess källa. Bara pass upp så du inte kommer åt rem eller nåt annat som rör sig för då kan det göra ont, riktigt ont. Tips på nummer 2. När xenonlampan blir lila så är den påväg att dö. Mitt tips är att byta båda två så du inte får nyansskillnad på lyktorna. Det är inga större problem att byta dessa om man är lite försiktig. Bytte båda mina på mindre än 20 minuter. Man får helt enkelt skruva bort hela lamphuset. De sitter med 4 torx. Två i bakkant och två uppe på toppen. De två i bakkant ska inte skruvas upp helt utan bara lossas på. Detta för att de kan vara bökiga att få dit igen om de lossnar och faller bort. Jag lossade även de torx som sitter ovanför njurarna under gummilisten för att lättare kunna "böja" ut lamphuset. Här finns många trådar angående detta så läs på lite innan du börjar bända i lyktan. Ett litet tips på vägen: Länk |
|
|
Tack för två mycket bra svar och en kanon video! MVH Christoffer |
|
| Hur gick det för dig?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.