|
|
|
|---|---|
|
Problemet började för en dryg vecka sedan. Spolarvätskan var slut mitt i en resa på ca 10 mil, så jag stannade så fort jag fick möjlighet att köpa ny. Efter påfyllning skulle jag spola rutan, men det kom ingenting. Strålkastarspolningen fungerade och bakrutespolningen fungerade men på vindrutan kom det ingenting. Kollade säkringen (vad jag kunde läsa mig till ska det vara den andra gröna från vänster), den såg hel ut så jag stoppade in den igen. Försökte spola igen, fungerade inte på de första försöken men på kanske 4:e trycket började det spola på rutan! Tänkte att problemet hade "självlöst" sig så jag började åka. Nån mil senare behövde jag rengöra rutan igen, då kom det ingenting igen.. Sen dess har det bara fungerat sporadiskt och jag är tvungen att trycka flera gånger innan det fungerar. När det sen väl fungerar så är det bra tryck i strålarna och det kan fungera flera gånger i rad om jag inte väntar för länge mellan gångerna. Funderade på om det kunde ha med ispropp eller något att göra men eftersom det fungerar perfekt när jag väl fått igång dom så känns det osannolikt? En annan fråga jag har är ang min ena nyckel. Fick den precis på posten av säljaren och jag kan varken låsa eller låsa upp bilen med fjärren. Den lär ju vara urladdad. Kan jag ändå försöka starta bilen med den utan att något larm eller så drar igång? Jobbigt att stå och tjuta mitt i ett villaområde :) | |
|
Spolningen till strålkastarna aktiveras bara vart femte gång som rutan spolas. Det verkar som om någon har förväxlat kontakterna till dessa två pumparna. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Bra tips, hade denna tanke själv men eftersom det fungerat utan problem innan jag behövde fylla på så är det inte det som är felet. Och isåfall borde den spola strålkastarna vid varje tryck, det gör den inte. | |
| Kolla så att slangen till munstycket har släppt i motorrummet under dämpningsmattan inte alls ovanligt. | |
| Sitter en ventil mellan pumpen och tanken som kan klogga igen, kolla så den är ren. | |
|
Tänkte bara meddela att felet verkar ha försvunnit av sig själv.. Nu funkar det som det ska efter att jag fått trycka som en dåre ett par gånger under dagen. Får se om det dyker upp igen. Tack för alla förslag, nu vet jag vad jag ska titta efter om det börjar krångla. |
|
|
Kan det inte vara så enkelt att det fryser i spolarmunstycket? Det är ju kallt ute... // Erik |
|
| Det är ju eluppvärmning i spolmunstyckena på E39. Förutsatt att det fungerar, förstås... | |
|
Det var min första tanke Heinz! Men eftersom det funkade klockrent när det väl kom igång så dog den teorin.. Har förresten upplevt problem idag också, får trycka några gånger innan det kommer. Känns ungefär som att slangarna är helt tomma och att pumpen måste pumpa upp vätskan hela vägen. |
|
|
Om det är så att du hade gammal spolarvätska som inte hade värst till köldegenskaper, kanske mest vatten, i burken så kan ju den nya spolarvätskan inte ta sig genom pumpen förens spriten i den nya har tinat den gamla. Fyll på med koncentrerad spolarvätska och kolla om det blir nån skillnad. Tror inte du kommer kunna känna på slangarna om det är vätska i dem, de är ju så tunna att motståndet som blir av spolarvätskan inte kommer kännas när du klämmer på dem. Men det kan ju lika väl vara så som du säger oxå, att den rinner tillbaka i pumpen. Kolla om det sitter någon backventil. // Erik |
|
| Har du kollat på spolarmunstycket? Får du spolning på strålkastarna på första trycket sen efter 5e trycket igen men inte på rutan eller väldigt lite från ena men inget alls från den andra? är jag nästan 100 på att det är en slang som har släppt,Behöver inte vara blöt/fuktigt på dämpningsmattan nödvändigtvis då sprist dunstrar osv | |
| catch_me; Nej det är det som är så skumt. När det väl hoppar igång så är det bra tryck i båda munstyckena. Bilen ska in på service på tisdag och jag har bett om en översyn på detta, får se om de hittar något :) | |
| Nästan säker på att det är stopp i ventilen vid pumpen. Risken är att du bränner pumpen när du försöker och det stoppar upp. | |
|
Risken finns att du har bränt pumpen. Har varit med om detta. Funkar, funkar inte. Pumpen orkar inte med. Mitt problem = vatten = is = död pump. Samma symtom hade jag. Men detta var på en Saab 9-3-2003. Behöver inte drabba en e39 :-) |
|
| Har fungerat utan problem sedan i fredags nu! Både "vanligt" sprut och intensivrengöringen. Men får nog ha detta under uppsikt :) | |
|
Spolarvätskan rinner rakt igenom BMW525 2000 modell |
|
|
Kelf, menar du att det gör det på din bil? Vanligt är att påfyllningsröret torrspricker och då rinner det mycket riktigt rätt ut. Jag har så på min 540. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.