AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
684

320i -03 självdör/är svårstartad (i kylan?)

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Nu är jag sådär otroligt otekniskt lagd, so bear with me...

320i -03, 15000 mil eller så.
I måndags gick bilen som den skulle till och från fruns jobb (den hade dock sagt till om låg oljenivå på söndagen). På tisdagsmorgonen var bilen tvungen att flyttas ett par meter (varför det inte gjordes redan på måndagskvällen får ni fråga min fru om) vid, om inte frysgrader så i alla fall på nollan.
Sedan har vi samåkt till och från jobb på tisdag och onsdag och ikväll när jag skulle ha in bilen i garaget i förhoppning om att få igång kupéfläkten (ett mer världsligt problem) så händer alltså:

Vrider om nyckeln och bilen startar på ett kick precis som den brukar. Problemet är bara att den inte går alls särskilt rent, snarare så vibrerar den som ett mindre tröskverk och stänger dessutom ner efter någon sekund på tomgång. Nu har jag aldrig provat på det tidigare, men hade jag behövt gissa så hade jag sagt att den inte gick alla cylindrar.
Provar onormalt länge med att få igång den igen. Inget.
Lyfter på motorhuven och begrundar/ser tekniskt lagd ut samt kollar oljan som visst är i underkant av markeringen men som åtminstone finns på plats och ser normal ut.
Okej, nytt försök... Provar riktigt länge på startmotorn och till slut så hoppar bilen igång. Varvar lite grann och tycker att det känns som om den går lite jämnare denna gången. Så fort jag släpper av lite på gasen så tvärdör den dock igen.

Eftersom jag helst låter bli att förstöra den, och som sagt inte är så tekniskt lagd... Några tankar på vad som kan vara knas?
Kan det vara (den i och för sig inte särskilt farliga) kylan som bildat en "propp" någonstans när bilen flyttades?

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Så...
Frusen vevhusventilation? Här nere i södern så har det ju, som sagt, knappt krupit under nollan.
Vad brukar det isf innebära att man försökt starta bilen?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vart med om detta ett par gånger då vi flyttat vår 530 mycket kort. Motorn verkar sura ner sig om den bara är igång några sekunder. Numer låter jag alltid bilen gå minst en minut oavsett. Prova att starta den och håll liv i den så går den nog rent efter en stund.

Min bil:

Länk

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Provade att ha igång den någon gång till utan resultat. När jag sen läste din kommentar så tänkte jag... Jaja, vi provar väl ännu en gång, fast lite mer ihärdigt denna gång.
Men tji fick jag. För nu ville den inte alls, utan den sa bara "klick, klick, klick". Dragit ur batteriet?
...alla lampor verkar lysa med samma styrka som vanligt och nivåregleringen riktar strålkastarna upp och ner precis som de brukar.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Batteriet garanterat, sätt på laddning eller prova och kabla igång bilen.

Min bil:

Länk

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Worked like a charm!
Hade batteriladdare på under natten och när jag sen provade starta bilen i morse så kom den nästan igång på första försöket.
Efter att ha fått kämpa lite mer vid andra försöket så kom den i alla fall igång om man varvade lite. Efter en stund så gick den lite renare, och kunde dessutom ligga kvar på tomgång.
Körde en liten sväng för att riktigt få upp värmen. Efter det så verkar bilen vara precis som vanligt!

Tack för hjälpen!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skönt att det funkar!

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.