|
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för en frusen vevhusventilationen förra vintern. Hade väl hyfsad flyt då det enda som behövde bytas var en lambdasond samt rensning och ny olja då. Det var efter att jag inte kunnat ha bilen i garaget under en helg då det var mer än minus tio grader hela tiden och på måndagen när jag skulle köra till jobb blev det stopp precis vid mitt jobb, ca en mil har jag till jobb. Då jag bor i en stad har jag alltid kört en hel del korta sträckor och detta har aldrig hänt så länge bilen varit i garaget, det är sjunde vintern i min ägo. Nu är jag nervös för att det ska hända igen och har sökt som fan angående detta och lärt mig mycket men jag kan inte hitta att någon som bekräftar vid vilken temperatur det fryser till i vevhusaxeln på någon engelsk sida såg jag något snack om minus femton grader men det kändes inte hundra. Min tanke är helt enkelt att skita i att använda bilen om det blir för kallt men jag vet inte vad som är för kallt är det noll? minus fem? minus tio? Eller är det så enkelt att är det noll eller kallare så finns det risk? För här nere så har det knappt varit minus alls än så länge. Det ska komma lite mer kyla nu men det verkar ändå vara rätt milt om man tittar på prognoserna. | |
|
Det finns nog ingen exakt temperatur som det fryser , det hänger nog mest ihop med hur vevhusventilationen är igensatt , hur mycket kondens som har bildats osv.. Men bilen kyls även av fartvinden så att täcka för i grillen är ingen dum ide. |
|
| 10 minus är ju ingenting, här har de varit nu i snart 2 veckor mellan 25-33 minusgrader! De jag tror är lite av orsaken är om de är såpass varmt som -10 och de sen ändrar sig till typ -30! Då frös min iaf | |
| Så med andra ord, de är nog stora temperatur växlingar som är mer farliga och kortkörningar! | |
|
Ska kanske tydliggöra att jag har sökt och läst en massa om förebyggande åtgärder och liknande men kunde inte hitta något konkret om temperaturer det är därför jag skapade en ny tråd. Kanske blir att jag får fixa till det istället för att bara köra vidare som jag lite lat hade hoppats på. Hade det varit minus femton grader så hade jag kunnat skita i det och köra på bara. De kommande två veckorna är det minus sex till minus sju på lördag till måndag resten av dagarna ligger kring nollstrecket. Sen är det inte mycket kvar. ///Mackan haha sådana temperaturer hade dödat mig :P |
|
| Enligt BMW som bytte vevhusventilation när min frös geggar den igen successivt när bilen körs och ju mer igengeggad den är desto större är risken att den fryser. | |
| Ja, jag tror också att det beror mer på tiden än på temperaturen. Så länge motorrummet och ventilkåpan kyls tillräckligt fälls det hela tiden ut kondens som ackumuleras i kåpa och slangar. Att täcka för grillarna är nog den bästa medicinen för problemet. | |
| har kör problemfritt med min och det har varit ner mot -30 här, jag såg dock lite gult klegg samt kondens för ett tag sen men det botades genom att ha igång bilen en längre stund och låta den varva ut lite på växlarna, korta körningar verkar vara den största boven för mig. och det låter logiskt, temperaturskillnader bildar kondens som fryser vid minusgrader och det hinner inte förångas i och med alla kortkörningar, och så fortsätter det tills det är helt täppt. | |
| Japp, så är det. Och vid kallare temperaturer, gissningsvis -15 och nedåt så räcker inte ens långkörningar för att ventilera ut kladdet utan då bygger det på konstant om man inte täcker grillarna. Jag har faktiskt kollat att vid -25 ungefär så hade jag lite kladd på oljelocket vid start. Efter en halvmils körning stannade jag och kollade, då hade jag is i stället! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.