AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.207

95 eller 98 oktan?

Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Tjäna alla BMW fantaster, vad har ni för soppa i tanken och hur motiverar ni detta?

Plutonium 238
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Jag kollade runt i Varberg för ett tag sedan på alla macker, det som var slående var att ingen kunde svara på frågan OM och hur mycket etanol det är i bensinen.

Vad jag nu förstår så har alla inblandning av etanol...

Plutonium 238
ab
30
abodbacka
535i GT -10
Alltid 98, helst v-power.
Mest för att jag tror på "myterna" om att det är bättre för motorn. :D
Ska ju ge lite effektökning och marginellt bättre förbrukning men vet inte om det märks direkt.
Har alltid tankat 98 för denna n53 motor, mest med tanke på alla strulande injektorer som det pratas om. Vet ej om det hjälper men har inte haft problem än, peppar peppar.

/A
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
98 på sommaren, 95 på vintern. För att motivera 98 så ska man ha en motorn som är gjord för 98 och nyttjar högre motståndet mot knack, dvs aktivt avancerar tändningen. Min 335 är specad för 95 oktan men ska ha 98 för att leverera de tekniska data BMW specat (effekt och förbrukning). Så för att få ut allt av motorn tankar jag bra soppa på sommaren. Nu på vinter åker man mest omkring på dellast och längtar efter traction.. Jag har faktiskt noterat en skillnad beroende på oktantalet för min motor och det är att avgaspuffarna som fås i sportlägena vid växling uteblir med 95 oktan.. Så i mitt fall har motorstyr koll på vad det är i tanken.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Vanlig 95-oktan macksoppa går alldeles utmärkt i de flesta bilarna. Till och med de med högre prestanda/motoreffekt. Tänk på att att en 98-oktaning kan t.o.m bli sämre (lägre) än en 95-oktanig om de ha legat "oförbrukt" under längre tid! Men äger man en M-bil så vore det nog inte fel att slå i högre oktan ;D
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Kör man turboladdat så kör man ju med fördel med högre oktan, speciellt när det är varmt ute eller om man kör hårt och får hög insugstemp. Jag har dålig koll på hur BMW detekterar spikningar, men detta gäller ju bara moderna motorstyrningar som reglerar tändning och laddtryck kontinuerligt. 98 kan ju tom ha lägre energiinnehåll, dock ser det ju annorlunda ut nu när 95har så hög etanolinblandning vilket sänker energiinnehållet.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Shells V-power är inte som den var tidigare,sedan dom blivit uppköpta
M3an får Statoils 98,medans compacten får 95
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
city diesel...
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Tankar 95 statoil.
Myglas nog mer med bensin en vi själva har en aning om
Tanka norge där var bensinen riktigt bra som de inte är någon etanol alls i.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Gjorde ett test på långkörning för några år sedan och slutsatsen blev att ekonomiskt går det jämnt ut (drar mindre 98 än 95) medan jag upplever att bilen är piggare vid start från stillastående på 98. Då pratar jag helt normal körning, inte gasa-som-fan. Därför tankar jag 98 i min E39 528iA -97 (M52).

___

Min bil: Länk
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
95 oktan i BMW:n
98 oktan (från Preem) i Porschen

Aldrig V-Power (sedan de började späda ut den med etanol).

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
98 i både 130 och 850 :)

Frugan är lite grinig för då kan hon inte använda automatiken runt hörnet där de bara har 95...
Det är hon som brukar 130'n.

Bägge bilarna upplevde jag som rappare med 98 men det kan ju vara inbillning. .
ab
30
abodbacka
535i GT -10
Statoil: "miles 98 Miljöklass 1 innehåller 5 vol-% etanol"
Preem: "Bensin 98 oktan kan innehålla upp till 5 % etanol"
Shell: "Shell V-Power är uppdaterad med max 5 procent etanolinnehåll"
OKQ8: "Bensin 98 kan innehålla upp till 5% etanol"

Ser mörkt ut om man vill undvika etanolen :(
Allt saxat från deras respektive bolags hemsidor...
Vet inte hur det är med resten av mackarna, hittade inget om Tanka t.ex.

/A
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Varför vill du undvika etanol? Etanol är ett riktigt bra bränsle att köra bil på. Lite sämre köldegenskaper. Annars mindre spikningar och det är ett biobränsle.
ab
30
abodbacka
535i GT -10
Jag är inte så rädd för etanolen i den mängden, om det var mitt inlägg du syftade på.

Tänkte att jag skulle kolla upp hur det egentligen var med etanolinblandningen på de olika mackarna, har sett fler som bojkottat Shell V-Power pg.a att de faktiskt öppet erkänt en etanolinblandning.

Men det ser inte ut som det är mindre etanol någon annanstans.
F.ö är det väl ungefär samma 5%-iga inblandning i de flesta 95 som i 98 oktan så för att undvika etanol får man leta efter något annat.

/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.