AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.286

Batteribyte i 320d E91

Sida 2 av 2
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Upptäckte det efter en stund. Bagagelampan blinkade och hade sig. Löste sig tack och lov i alla fall. Nästa gång blir det till att ansluta ett batteri.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Ska du ha en bra backup så är meanwell aggregaten bra. På över 100A vilket täcker all typ av aktivitet i bilen, max förbrukning för tex E60 är 40A. Så även om man kopplar på en CTEK mxs 7 med "supply" ren spänningskälla så kommer den inte orka täcka alla modulers aktivitet. Men en meanwell är ganska dyr å är bra vid uppdateringar av bilens ecu mestadels.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Min uppfattning är att en CTEK eller motsvarande funkar som "batteribackup light" åtminstone för kortare operationer. Låter man batteriet ladda fullt först, så går laddaren ju in i underhållsläge där den knappt laddar något alls. Men den övervakar ju då spänningen och börjar ladda igen om den skulle falla för lågt. Så ska man göra en mjukvaruuppdatering kan man ju låta CTEKen vara ansluten, så kommer den åtminstone att ladda på en 6-7A om spänningen skulle sjunka. Vilket väl räcker så att man kan bli klar. Vad tror ni experter?

Själv har jag iofs aldrig gjort en uppdatering som tagit längre än ~1h på detta sättet men med friskt batteri som var fulladdat innan - CTEKen gick aldrig ur underhållsläge.

Wilhelm Svenselius
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Wilhelm,

Diskussionen handlade i första hand om att ansluta en CTEK-laddare för att ge spänning när batteriet är *borttaget*. Är batteriet monterat så fungerar ju en laddare som lätt backup förstås.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Då förstår jag, tack Ulfis!

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.