|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har idag köpt nytt batteri till min 320d xDrive -09. Är det något särskilt jag bör tänka på när jag byter batteriet? Jag tänker exempelvis på detaljer som att se till att bilen har ström via batteriladdare så att vissa programmeringar inte ramlar bort medan bilen är strömlös. En kompis kompis hävdade att vissa bilar (inte nödvändigtvis BMW) kräver ständig ström annars kan t ex elhissarna "glömma bort" vad de ska göra. | |
| Bara att byta. Men om du köpt batteri med annan Ah så måste du in till bmw och registrera batteribyte så datorn i bilen vet vilket batteri som sitter i så den laddar rätt. | |
|
Bmw har nyligen skickat ut ett blad där det står pris för olja byte, batteribyte mm (fixed price brochyr, finns även på deras hem sida). Där, det står tydligt pris för batteri byte plus registrering av nya batteriet. Jag tolkar detta som att du måste dator registrera den i din bil för att laddning ska fungera optimalt. Enligt de det behövs registrering för att kunna få både comfort funktion och efficient dynamics att fungera optimalt. Länken här. Läs under batteribyte. Länk |
|
|
Oavsett batteristorlek skall det registreras, för att systemet ska jobba på rätt sätt. Byter man batteristorlek krävs dessutom att det kodas in i bilen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Dum fråga kanske, men varför? Vad behöver systemet för parametrar för att kunna nyttja det nya batteriet till fullo? | |
| Det är för att utöka batteriets livslängd. Gör man rätt håller det i 8 år, gör man fel håller de i 3 år, som exempel. | |
| Okej, låter rimligt. Men jag vill gärna veta vad det är som gör att batteriet håller längre, om man registrerar det. | |
|
Laddningscykeln blir korrekt, den får rätt laddström och blir urladdad och laddad optimalt. Gör man inte det så kommer bilen tro att de sitter samma sunkna batteri och de kommer inte att laddas 100%. |
|
|
Bilen är som sagt en 09:a och batteriet ett Banner 90Ah/900A AGM, vilket borde vara original. Det har nu gjort sitt redan efter knappt fyra år. BMW-handlaren vill ha 3500 spänn för ett nytt! Så jag måste alltså - oavsett vilket batteri jag sätter i - in på verkstad och "tala om" för datorn att det sitter nytt batteri i bilen? De 30 sekunderna som det tydligen tar går på över 700 spänn. Låter ju ganska sjukt. Känns som något en sketen ekonom kommit på för att kunna suga ut några kronor till ur kunderna. I något tidigare inlägg i forumet läste jag något om att ifall det INTE sitter en s k IBS på minuspolen (och det gör det inte på min, men däremot någon "dosa" på pluspolen) så är det bara att smälla in nytt batteri och köra. Här lutar infon åt att jag måste in i vilket fall som helst. Vilket är rätt? |
|
|
Jag satte in ett 95ah i min för någon månad sedan (där satt ett 75ah tidigare) Hur som så kontaktade jag BMW och dom sa att bilar från 2007 inte behöver kodas eftersom den känner av att ett nytt batteri kommit på plats. Jag har 4 års garanti på batteriet, skulle det paja får jag ändå ett nytt. Du gör som du vill Lux. Köp ditt batteri på biltema Lux. Länk Den nya generationen batterier för framtidens bilar. Spar dina pengar ;) |
|
|
Nyss bytt från 70ah till 80ah i min -07. Jag behöver alltså inte till verkstad för att koda om -registrera ? har ingen IBS |
|
| Vinyl, menar du "bara bilar från 2007" som inte behover registrering av nytt batteri eller menar du " bilar från 2007 och framåt" som inte behöver registrering vid batteribyte. Hur var det? | |
|
Nu har jag själv hunnit kolla (läst på flera BMW forum på engelska) och det verkar vara ganska klart att alla 3 serie efter 2006 ska ha registrering vid batteribyte, annars den laddas inte som den ska. Här har jag klippt och klistart lite mer information från en annan forum. This information is from the Bentley manual. I don't really know what most of it means, but I'll pass it on and hopefully your tech can interpret it. After a new battery is installed a BMW scan tool or equivalent tool is to be connected and then a run service function is done. This notifies the engine electronics that a new battery has been installed. During the registration current mileage is stored; stored values from old battery are deleted; power management is initialized. Windows, radio, clock, sunroof,etc need to be reset. |
|
|
Från 2007 och upp.. Kikade lite på nätet och hittade detta. The reason to code a BMW with a Battery replacement is if you are changing battery types or amp hours. If you are going from a white non AGM to a black AGM coding tells the vehicle of the change so it can charge differently. But I know people that have not bothered with any coding that do not have any problems after replacing and changine the battery. Normally if the same battery is put in, it is "registered" to the vehicle which then the vehicle keeps a battery log of replacement. Det känns som om ingen har ett riktigt bra svar på vad som är rätt och fel. Detta måste kollas upp väldigt noga, alla säger olika. Jag kommer inte koda mitt iaf. Det får bära eller brista. |
|
| Det verkar som, Om man går upp i styrka från tex 70 till 80 eller 90 så måste man koda om annars laddar den inte som den ska. (läser lite mer just nu) | |
|
Hej, Jag undrade också vad som faktiskt gäller. Mitt orginalbatteri är nästan 6 år gammalt nu, så jag är lite "förberedd" på att behöva byta batteriet snart. Hursom, i höstas noterade jag att laddningen var lite speciell: den låg på ca 14,7V men periodvis droppade till 13,5V. (under körning). På ren nyfikenhet så registrerade jag nytt batteri via INPA. (Men använde samma gamla batteri). Efter det låg batterispänningen konstant på 14,7V. (Naturligtvis, är den högre nu när det är kallt ute). Jag får känsla av att man vill undvika konstant överladdning på ett gammalt batteri för att utöka livslängden, rätta mig om jag har fel. |
|
|
Är den meningslösa bromskraftåtervinningen som gör att spänningen pendlar. Vid motorbroms den högre spänningen. Är inte i funktion vid lägre temperatur. Är inte i funktion nu i min bil. Bra för då håller batteriet längre när det alltid är fulladdat. Ett 80Ah batteri i en bensinbil lär hålla längre än ett 90Ah i en dieselbil. Glödstift och större startmotor kräver batteri i toppskick. |
|
| Trots att information kommer från lite olika mer eller mindre trovärdiga källor diffar informationen ändå. Idag smäller jag i nya batteriet och ser vad som händer. Jag tycker dock att det verkar som att jag inte behöver oroa mig för några konstigheter. Jag återkommer med rapport. | |
|
Det finns en lång tråd om batteribyte på E61 där man till slut kommer fram till att det inte behövs. Sök så hittar du den. ------- //Lövet |
|
|
Batteriet är nu bytt. Det var en ganska bökig operation som tog en stund, men med hyfsade verktyg, skohorn, en hink vaselin och en assistent som höll undan kablar och annat som var i vägen så löste det sig ändå ganska smidigt. Direkt efter bytet startade bilen utan problem, men jag fick upp meddelande om att fyrhjulsdrift och antispinn var ur funktion. Kallsvetten slog till per omgående, men redan efter ett par hundra meters körande funkade allt som det skulle och felmeddelandet försvann. Hittills inga problem som gjort att jag behövt göra ett verkstadsbesök. Hade kontakt med Ahlqvists Bil- och Motorteknik/Autoexperten i Luleå före bytet och han gav mig rådet att se till att bilen hade ström under hela proceduren. Därför anslöt jag batteriladdare till pluspolen under huven innan operationen. |
|
|
Det hade nog varit bättre att ansluta startkablar till ett annat batteri/bil. En laddare är absolut ingen konstant spänningskälla. Den pulserar laddström mm och har en massa trix för sig för att ladda ett batteri så bra som möjligt. Inte ens en gammal ointelligent bonnladdare har någon spänningsreglering utan spänningen kan bli lite vad som helst. Kanske så hög att man skadar något. Tur att det gick bra ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.