|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack så mycket för alla svar, mycket intressant läsning!! nu är det klart i skallen (igen) på mig :) Ulf du skriver att efter egen erfarenhet har du valt att inte använda tex 0W-30, har någonting hänt dig när du använt en sådan, eller känns det spontant som för låg viskositet tycker du? Jag funderade mellan OKQ8 Formula Excel 5w-40, eller Castrol EDGE Professional A5 VOLVO 0W-30 till min S60. Dock blev de av någon anledning vilket jag lite ångrar nu, den senare av dem. Har dock inte hört om någon som haft problem med motoroljan i dem. Kan tillägga att jag har en -05 (nya motorn), och Volvo har INTE helsyntetolja i den original. Min motorn som gått 23k verkar dock vara bra i vilket fall. Svar på Lövet: Nej, allt vad jag vet! Det är ingen klassisk enstöring som hittar på sina egna ideer som vissa äldre tycks göra... Han kör BMW å jag har faktiskt guidat honom till denna sida! :) Tror jag ja gjort iaf, vet att han varit inne här :) Så får visa tråden nästa gång ämnet kommer på tal! ;) |
|
|
Ow30 till 1M och 5w40 till M635 o båda då castrol. Var och en gör ju som man vill men JAG väljer nog att lita på herrarna från Bayern. Ulf 530 , kan du inte berätta för oss , efter egna erfarenheter att inte välja tex 0w30 oljor? |
|
|
Som jag tidigare skrev: Många har i dag problem med turbohaverier, kamaxelslitage, koxning och en hel del andra problem. För 10-20 år sedan, när det var ovanligt med lågviskösa oljor och dessa långa bytesintervaller så var ovan nämnda motorproblem så mycket mindre." Av olika orsaker kan jag inte vara mera specifik än så. Jag kan inte med 100% säkerhet fastställa att problemen beror på just lågviskösa oljor. Men det finns trots allt problem, lågviskösa oljor i kombination med extremt långa bytesintervaller ger ökade risker, och jag vill göra vad jag kan för att undvika dessa. Jag för min del är övertygad att det är en fördel att i turbomotorer använda en olja som ger bättre skydd vid hög temperatur. En lågviskös olja, som har sämre skydd mot hög temp, bryts ner så väldigt mycket fortare när den utsätts för just höga temperaturer. Detta i kombination med långa bytesintervaller är som gjort för att skapa problem. Bayrarna (och alla andra tillverkare?) räknar dock med att allting fungerar fint under garantitiden och då är ju allt frid och fröjd. För mig som vill behålla bilen mycket längre så vill jag ha bättre skydd och bättre säkerhetsmarginaler. |
|
|
PS: Jag har varit med om hundtratals oljeprover och oljeanalyser från praktisk drift, där vi bland mycket annat har testat fram hur långt man kan rekommendera att sträcka ut bytesinervallerna. Jag lovar att det finns tydliga skillnader på olja och olja... Och som sagt, grundat på mina egna erfarenheter så väljer jag att byta olja och filter vid var ca 1600 mil (i stället för vid var ca 3200 mil som Bayrarna säger...) |
|
|
Ok, Just intervallerna kan även jag tycka är lite väl långa, och 1500 mil tycker också jag är mer rimligt. Om vi håller oss till just oljan, tror jag bayrarna har koll på läget. Intervalltiderna känns skumma , men de vet förmodligen också att långa intervalltider sliter mer på motorn, och då säkrar dom sitt arbete framöver! |
|
|
Jag tror personligen att det är de långa oljebytesintervallen som är en stor bov i dramat, särskilt med tanke på att vissa "syntetoljor" inte är äkta syntetoljor, utan hydrocrackade högraffinerade mineraloljor - oljor som inte är lika homogena som äkta syntetoljor i sin uppbyggnad. Därmed har de inte heller samma hållbarhet som äkta syntetoljor... Dessutom har vi i vårt land väldigt "ogynnsamt" klimat med mycket fukt och kyla. Har man utöver det en "ogynnsam körprofil" med mycket kallstarter och korta körsträckor, blir det en tuff match för oljan! Att en lågviskös olja skulle brytas ner mer i hög temperatur, är väl kanske en sanning med viss modifikation. Allt beror på basoljorna och i viss grad även additivpaketen, men däremot har en lågviskös olja alltid tunnare och därmed svagare oljefilm vid hög temperatur jämfört med en mer högviskös olja. Lägg till det att vissa 5W30-oljor ligger väldigt nära eller ibland t om under gränsen för att kunna klassas som en 0W20-olja (i vissa fall klarar inte oljan lågtemperatursviskositetsklassningen och blir därför en XW30-olja i stället). Man måste dock tänka på att nästan alla moderna motorer är byggda för lågviskösa oljor och om man då använder en allt för tjock olja, kan det ge vissa oönskade effekter då oljan kanske inte cirkulerar som tänkt i t ex. de ytterst fina hålen i vissa motorers kolvringar och därmed kan koksa igen hålen i dessa kolvringar... Själv byter jag alltid olja ungefär "halvvägs" in i serviceintervallet, vilket blir ca 1300 mil eller så på BMW:n. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag byter vid 500 mil , men mina BMW används mycket sparsamt och ej på vintern. MvH |
|
|
En motorolja som utsätts för höga temperaturer bryts ned mycket snabbare. Om oljan utsätts för temperaturer som närmar sig den övre gränsen för vad oljan tål så ökar nedbrytningen väldigt snabbt. En temperaturhöjning på 10°C kan halvera oljans livslängd! De lågviskösa oljorna, t ex en del 0W-30 (som egentligen är nästan 0W-20!) bryts då ned snabbare än t ex en bra 5W-40 och de lågviskösa oljorna erbjuder sämre skydd/minskade säkerhetsmarginaler, särskilt i en turbomotor. Att använda en 5W-40 som uppfyller BMW Ll-04 ger inga som helst problem med cirkulation eller något liknande, men ger ett ökat skydd och ökade säkerhetsmarginaler. 5W-40, alltså en motorolja som uppfyller 5W..., är på inget sätt en "tjock" olja!!! På bra motoroljor som uppfyller modern klassning är det nog ganska sällan basoljan som ger problem med nedbrytning vid långa intervaller utan ofta är det framförallt additivpaketet som bryts ned. Additivpaketet i lågviskös olja, som utsätts för höga temperaturer i turbomotorer, har i vissa fall en tendens att brytas ned ganska fort... Som sagt; Många har i dag problem med turbohaverier, kamaxelslitage, koxning och en hel del andra problem... Jag gör vad jag kan för att slippa dessa problem. |
|
|
Ulf530, att oljor bryts ner av hög temperatur håller jag med om och jag är också medveten om "tumregeln" som säger att oljans livslängd halveras för varje 10-grader som medeltemperaturen höjs i oljans arbetstemperatur. Men jag är inte helt med på att en 0W30-olja skulle brytas ner snabbare än en 5W40-olja vid samma temperatur. Faktum är att en lågviskös olja oftast genererar lägre oljetemperatur än en högviskös dito pga att internfriktionen i oljan är mindre med lägre viskositet. Däremot är det så att ju högre temperaturen blir, desto tunnare blir oljorna och en redan tunn olja (lågviskös) kan då bli "farligt tunn" med risk att oljefilmen brister och slitaget är ett faktum. Men additivpaketen (om de är likadana) i oljorna bryt ju ner lika snabbt oavsett vilken basolja det är. När jag pratar om "tjocka oljor" menar jag generella termer och då kanske vi pratar om XW50 eller XW60-oljor... Om en 5WX-olja är "tunn" eller "tjock" avgörs ju av siffrorna efter W:et i SAE-klassningen. För övrigt tycker jag personligen att 5W40 är en rätt bra "allround-viskositet" för de flesta motorerna året runt. Dock bör man vara observant på att i den viskositeten finns det MÅNGA oäkta syntetiska oljor - man brukar rätt lätt avslöja dem genom att titta på lägsta flytbarhetstemperaturen (är den runt -35 - -40 grader C, är det oftast en oäkta syntetolja, äkta PAO-oljor brukar ligga betydligt lägre och vissa ända ner mot -60grader C!). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Kan man därmed dra slutsatsen att "alla" BILTEMAs helsyntestiska motoroljor är "oäkta syntetiska oljor"? De flesta har en Pour Point på -39 grader. En har -42 grader (0W/30) Vad har det i så fall för praktisk betydelse för en bil som inte nyttjas i kyliga Alaska utan i tex "varma" Göteborg? Per L |
|
|
Ja det ligger nog nära till hands att Biltemas "helsyntet" är i själva verket en "hydrocrackad" mineral olja, en olja som tillverkarna ofta betecknar som "syntetisk", vilket är en sanning med modifikation. Har för mig att frågan (vad som får kallas för syntetisk olja) varit uppe i domstol i det stora landet i väster, men minns inte vad utfallet blev... Länk |
|
|
Per L, jag kikade lite på Biltemas produktsäkerhetsdatablad för kanske två år sedan och då drog JAG slutsatsen att alla biltemas "syntetiska oljor" utom en var hydrocrackade mineraloljor. Den som verkade innehålla åtminstone en stor del PAO-basolja var den som var klassad för användning i Volvomotorer, tror det var en 0W40-olja om jag minns rätt. Dock är detta förenat med en viss reservation eftersom Biltema kan ha bytt oljeleverantör sedan dess... Dawwe, det var Mobil-oil som stämde Castrol för att de använde orden "fully synthetic" om sina hydrocrackade mineraloljor. Dock lyckades Castrol övertyga domstolen om att deras hydrocrackade oljor var så hårt processerade att man med gott samvete kunde kalla dem syntetiska - så utslaget blev att Castrol vann tvisten och därefter har mängder av oljebolag följt i Castrols inte helt "ärliga" fotspår och kallar därmed högraffinerade hydrocrackade mineraloljor för "syntetiska". T om. Mobil själva har börjat blanda in mineralisk olja i sina "helsyntetiska" "Mobil 1", dock är det inga jättestora mängder ännu, men man vet ju aldrig hur utvecklingen går. Detta vill de inte gärna kommentera utan brukar försöka glida över till "Det viktiga för kunden är oljans prestanda, inte dess innehåll". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.