AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.538

Bättre med mineral än syntetolja enligt motorrenoverare?!

Sida 1 av 2
Hej!

Jag och mina kollegor är inte överens om en viss sak, nämligen vad för olja man bör använda i motorn. En av mina kollegor är väldigt duktig på motorer och har jobbat i åratal med renoveringar osv, MEN han har fått för sig att en mineralolja är bättre än syntetolja, och påstår att en syntetolja inte "fäster" och stannar kvar på samma sätt som en mineralolja, vilket resulterar i metall mot metall efter att bilen stått still ett tag, och därför sliter ut motorn snabbare.

Jag däremot förespråkar en PAO-baserad olja så som okq8 formula Excel 5w-40. Jag personligen ser ingen nackdel förutom priset på en sådan olja. Möjligtvis kan min 0W-30 som används i min Volvo vara aningen tunn, och det pga avgaskrav osv, men jag har inte kunnat märka av någon negativ effekt av det, och den går fint i motorn och inget koks eller liknande efter 23k mil.

Enligt kollegan koksar även en motor med syntetolja snabbare än mineralolja.

Kan tillägga att delvis detta har lett till att en ANNAN kollega på 60 bast vill byta ut sin helsyntetiska olja i sin V70 mot mineral, och när jag säger till han det är dumt så blir jag smått idiotförklarad av gubbjäveln... :D

Kan någon som är duktigare än oss 3 avgöra vem som har mest rätt, och hur det VERKLIGEN ligger till? :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"en syntetolja inte "fäster" och stannar kvar på samma sätt som en mineralolja, vilket resulterar i metall mot metall efter att bilen stått still ett tag, och därför sliter ut motorn snabbare."

Det är precis tvärtom...

-------
//Lövet
Okej känns bra att någon är på min sida! ;)

finns det något ställe någon vet med sig där man kan läsa på ordentligt om detta? alltså någon OBEROENDE, dvs ej oljeleverantör, biltillverkare eller liknande?
Säg så här till din (mycket?) äldre kollega: "Jo, du har faktiskt rätt, eller snarare hade haft rätt om det inte varit år 2014 utan snarare 1984. När syntetoljorna var nya på marknaden så låg det lite i det du säger, men efter 4-5 år så kom man till rätta med detta "problem". En äkta syntetisk olja anno 2014 är överlägsen alla mineraloljor."
Dawwe han är några år äldre ja, skiljer nog åtminstone 30 stycken.. :)
Låter väldigt klokt som du säger! Kan mycket väl tänka mig att det var då han arbetade som mest med motorrenoveringar, och då kan säkert sådant sätta sina spår. :)

Var väl liknande med miljöoljor ist för vanlig hydraulolja osv, först förstörde de maskinerna, men sedan blev de "relativt" okej, vad jag förstått det som. Men säkert många som talar illa om miljöoljor än idag pga det. Sen vet jag att miljöoljorna har varit, eller kanske rent av är, betydligt farligare att jobba med än vanlig olja för huden osv.
thekinglives
Mt Adam: Du behöver ju inte använda mineralolja bara för att han gör det,
meningslös diskussion som inte leder ngn vart.

Ärligt talat, vem orkar grotta ned sig i kemi och lära sig allt om oljor. Kör på just den olja som rekommenderas för just ditt fordon så blir det nog alla tiders.
Jaså jag måste inte det alltså?? Tur att du förklarade det för mig.

Inte jag, för allt kan man inte lära sig. Men jag är intresserad och vill lära mig mer, det var en anledning till att jag skapade tråden.

"nog" duger inte för mig.
thekinglives
MT Adam: menade i all välmening att var och en blir salig i sin tro.

Oljor är som religion.....det mesta är myter lite är lögner och resten är feltolkningar, precis som bibeln.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Till turboladdade bilar rekommenderas väl alltid syntetolja just p.g.a. koksningsrisken i lagring och returledning från turbinlagringen, så även där tvärtom.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Ingen mineralskit i mina bilar i vart fall!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Håller med Dawwe till 100%. Hur det var för 30 år sedan kan vi glömma bort vid det här laget.
Motorerna idag är konstruerade för att vara bränslesnåla om rätt oljetyp används och det är enbart syntetoljor.

Mineraloljor behöver inte vara SKIT för det Rätt motor /Rätt olja.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

En äkta syntetisk olja anno 2014 är överlägsen alla mineraloljor !! De orden säger en hel del !!
1989 började jag använda helsyntetiska oljor i mina bilar/motorer. Allt i från 60-tals konstruktioner och framåt. Har har inte haft några som helst problem relaterade till oljan (förutsatt rätt viskositet).

mvh/ Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Misstänker att motorrenoveraren i det här fallet sysslar mest med jänkejärn?

-------
//Lövet
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag körde min 3.0S från 1972 med syntetolja under många år innan jag sålde den vid 75.000 mil. Jag kunde konstatera åtminstone två saker relaterade till den syntetiska motoroljan:
- Motorn startade mycket lättar vid sträng kyla
- Kamaxelslitaget blev mycket, mycket mindre

Innan jag gick över till syntetolja körde jag i många år med en kamaxel som började bli dålig (porer på kamnockarna). Jag kunde under flera år följa hur porerna blev fler och djupare.
Efter att ha hällt i syntetolja (BILTEMA för övrigt) körde jag ytterligare 10-20.000 mil med kamaxeln och kunde inte se någon märkbar försämring av porerna under alla dessa mil.

Jag tycker det tyder på att syntetolja var bra för kamaxeln. Dessutom är jag rätt säker på att den tunnare (i kallt tillstånd) oljan snabbare kom fram till kamaxeln vid start vilket förstås också var en bidragande orsak.

Per L
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Har ägt 2002 turbo -75 och under mina 14 års ägande körde jag på helsyntetisk olja, samt min 3, 0csi- 75 kördes på helsyntet.
Ingen av dem läckte och de förbrukade normalt med olja.
Som sagt innan, ingen mineralskit i mina bilar 😉.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det går inte att dela in motorolja i bra/dålig med hänsyn till syntet- eller mineralolja.
Det finns rätt så kassa syntetoljor och det finns alldeles utomordentligt bra mineraloljor (och givetvis tvärtom!).

Att syntetolja, vilken som helst, alltid skulle vara bättre än den bästa mineraloljan stämmer inte alls!
Likväl som om en motorrenoverare skulle påstå att mineralolja generellt är bättre än syntetolja så är han fullständigt ute och cyklar!

Som Hasso m fl säger: rätt olja på rätt ställe och med hänsyn till driftsförhållanden är det bästa.
Att använda den av tillverkaren (t ex BMW) rekommenderade universaloljan är självklart en relativt god genomsnittlig kompromiss och en hygglig försäkring (även om det ofta alls inte är den bästa rekommendationen!).

Men hur som helst, ingen seriös biltillverkare rekommenderar i dag en ren mineralolja. Det borde inte heller en seriös motorrenoverare göra...

Jag har aktivt sysslat med smörjmedel i mer än 30 år.
Jag själv har utifrån min erfarenhet medvetet valt att inte köra på de nya mest lågviskösa oljorna, t ex 0W-30, även om BMW eller någon annan tillverkare rekommenderar dem.
I min turbodiesel väljer jag medvetet att köra på 5W-40 som uppfyller BMW Ll-04 och även om det är en Longlife-olja så väljer jag att göra ett extra olje-/filterbyte vid var ca 1600 mil i stället för att bara byta vid omkring 3200 mil som serviceindikatorn brukar visa.

Många har i dag problem med turbohaverier, kamaxelslitage, koxning och en hel del andra problem.
För 10-20 år sedan, när det var ovanligt med lågviskösa oljor och dessa långa bytesintervaller så var ovan nämnda motorproblem så mycket mindre.
Den högre andelen dieselbilar kan också ha betydelse. En dieselmotor ställer egentligen andra krav på motoroljan än vad en bensinmotor gör.
I proffsbruk och inom tunga fordon så använder man i de flesta fall motoroljor som är skräddarsydda för dieselmotorer. Dessa är ofta inte ens godkända att använda i bensinmotorer.
Men inom personbilar så rekommenderar både biltillverkarna och smörjmedelsleverantörerna att man kör med en universalolja som ska vara acceptabel att använda i både bensin och dieselmotorer,
men då är det sannolikt inte den allra bästa oljan för vare sig bensin- eller dieselmotorer!
Jag är helt övertygad att min egen turbodiesel egentligen skulle må bättre av en skräddarsydd olja avsedd för enbart dieselmotorer, men för att slippa "skitsnack" och för att slippa försvara mig så har jag fallit till föga och har valt att köra på den bästa olja jag kan finna som uppfyller BMW Ll-04.
Som sagt; de rekommenderade oljorna är ofta en hygglig kompromiss men inte särskilt mycket mera...

Kanske är det prissättningen som ska få oss att tro att den "klassade" oljan skulle vara en utomordentlig produkt?
Eller kan det vara så att industrin försöker tjäna lika mycket pengar nu som man gjorde tidigare när bytesintervallerna var så mycket kortare..?

En skräddarsydd motorolja inom proffsbruk är i de flesta fall en olja av betydligt högre kvalitet än våra klassade universaloljor. Men proffsoljan kan man köpa man för ungefär en femtedel av priset...
Ulf530: Ge gärna ett exempel på en mineralolja som är lika bra (i alla avseenden!) som en valfri äkta syntetisk olja (dvs en olja som tillhör grupp 4 eller grupp 5. Grupp 3 är ej syntetisk i ordets rätta betydelse...)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja som jag sade så beror det ju på användningsområde...
Men i det här sammanhanget nöjer jag mig med att hålla med dig att generellt går det alltså inte att säga någon mineralolja som är bättre.

Vad är kriterierna för dessa grupper som du anger?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst finns det mineraloljor som fungerar bra i vissa exakta applikationer och under vissa specifika förhållanden.

Men den stora fördelen med en bra syntetolja är att de är bra på nästan allt under väldigt skiftande förhållanden.

Så med de extremt varierande driftsförhållanden som en bruksbil utsätts för och som dessutom har olika reningssystem i form av t ex. dieselkatalysator och partikelfilter, är det få eller inga rena mineraloljor som klarar av alla "krav".

Sedan får man inte glömma att många "syntetiska" oljor säljs under "falsk flagg" eftersom oljebolagen anger högraffinerade hydrocrackade mineraloljor som "syntetisk" - ungefär på samma sätt som köttbranschen "lurar" kunderna när de säljer benfri gris-kotlettrad som "fläskytterfilé"... ;o)

En hydrocrackad högraffinerad mineralolja blir ofta ganska bra med rätt additivpaket, men ändå klart sämre än en äkta syntetolja (PAO- eller esterbaserad olja) - främst när det gäller sträng kyla, hög värme och i viss mån även oljefilmsstyrkan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Bra Johan B, vi verkar ju vara överens!
Du säger "bra syntetolja" och då håller jag med dig. Men som du mycket riktigt påpekar så finns också så kallad syntetolja och det finns faktiskt rätt så dålig s k syntetolja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.