AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
698

Orolig tomgång M3 (e30)

Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Har problem med ojämn tomgång på min M3 -88. När den e kall låter den nästan som en top fuel bil men blir bättre efter att jag kört en stund. Den avgaspoffar lite oxå när jag kör. Kan d vara tändningen å vet nån hur man ställer tändningen? Har bytt alla t-delar.

M 3 e30 har breda skärmar...
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det kan vara insugs packningarna som är dåliga, ganska vanligit på M3 E30.
flimbo
Vad har du för stift??
i min satt det för hårda stift då gick den ojämt på tomgång byte till mjukare så blev det bra
annars så ring Khöler på 0346-31049
Så kan han nog hjälpa dig

Byt till Goodyear du med
Turbo ace
åk till bilprovningen och gör ett avgas test.Om värdena e för hög byt lambda brukar hjälpa.
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
*flimbo* jag har faktiskt funderat på om d kan vara fel stift i motorn nu. Vad hette stiften du dunkade i?
(dom mjukare)

Esa
Testa att hälla vatten mot insugspackningarna när motorn är igång, det tar inte lång tid innan den går sämre om de läcker. Försök inte med svart loctite som en del rekomenderar för att täta, den tål inte värmen och läckaget återkommer snart.

Orginal stiften heter X5DTC, dom har en annan top än vanliga vilket gör att org. tändkablar kan sätta sig som tusan om man inte har rätt. Jag bröt av en av mina tändhattar på det sättet.

Knutstorp 1.16.35
Gelleråsen 1.24.50
Kinnekulle 1.09.10
Anderstorp kort 1.06.44
lång 2.04.30
flimbo
Jag har NGK stift, tror att de va D8EA som satt i och jag satte i D7EA tror jag, kan kolla om du vill i helgen
men jag tror att det är som Esa skrev att insugs gummina är kassa för det va dom på min extra motor och Khöler sa att det är väldigt vanligt på S14 motorn

Byt till Goodyear du med
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Tackar så mycket för tipsen. Jag ska kolla vad jag har för stift i nu å kanske byta om till likadana stift som du har Flimbo. Dom var nybytta när jag köpte bilen....
Tipset jag fick av dig Esa låter oxå jäkla bra, grejen e ju att jag har varit bort med insuget å tätat med nån kletig jäkla geggamoja på tub men jag kan ju mycket väl ha misslyckats....

D e ju inte första gången man har varit där d e kletigt å pillat å misslyckats....... :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.