|
|
|
|---|---|
|
Jag upptäckte för ett tag sedan att bagageluckan på min 320iAT -05 (E46) på något sätt verkar ha hamnat snett... Jämför man taklinjen mot den övre lackerade delen av luckan, ligger luckan ca 5-10mm för högt på vänstersidan, men perfekt i höjdled på högersidan. Det är även ganska trögt att stänga både glaslucka och hela bagageluckan. Det ser däremot ut som passningen mellan glaslucka och stora luckan är helt ok. Tror inte att det var så när jag köpte bilen i somras, och jag har inte gjort något jag kan tänka mig har påverkat luckan. Bilen är mig veterligen inte heller krockad. Någon som vet om det finns något sätt att justera luckan utan att vara plåtslagare? | |
|
Hej Det låter ungefär som ett problem jag hade på min E46 touring. Efter lite undersökning visade det sig att man ganska enkelt kan justera luckan. Om du öppnar luckan o tittar i ovankant sitter gångjärnen dolda av en plastsköld. Ta bort plasten så kommer du åt några ganska stora torxskruvar. Lossa och justera sen spänn fast igen. Anders |
|
| Tack Anders! Är det verkligen så enkelt på E46:an? Har bara i färskt minne hur struligt det var att byta gasfjädrar på E39:an... Det låter ju faktiskt rimligt att det är någon form av skruvjustering, då luckan verkar ha hoppat snett utan någon yttre påverkan. Skall kolla på det så fort jag får tid :-) | |
|
Uppdatering: Det var inte så enkelt tyvärr... När jag plockat bort plastskyddet över vänster gångjärn, upptäckte jag att hälften av den fast monterade delen av gångjärnet helt enkelt hade gått av (Utmattningsbrott). Det är själva "örat" som håller gångjärnet för glasluckan som brutits av strax nedanför spåret för skruven, så nu måste jag få tag på en TIG-svets att laga det med. Någon annan som varit med om något liknande? Är det ett följdfel på något annat, eller helt enkelt för vek konstruktion? |
|
| Uppdatering igen: Det visade sig att det var ett följdfel. Hittade en skicklig svetsare som hjälpte mig reparera den trasiga biten, men så fort jag skruvat tillbaka glasluckans gångjärn och stängde luckan, bröts delen av i svetsen igen. Det visade sig att gångjärnsdelen med fjädern hade skurit i någon av lederna (onödigt krånglig konstruktion). Nytt gångjärn på BMW, ca 1100:-, skall förhoppningsvis lösa problemet. Har bilen inlämnad på rostskyddsgarantin, så jag passar på att få gångjärnet bytt samtidigt. Enligt firman som har bilen var det inget ovanligt fel på E46 Touring, så jag är förvånad att jag inte hittade någon info på forumet. På bimmerforums.co.uk fanns däremot en del att läsa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.