|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en e30 318 88 som jag tänkt sätta i en m50-b20 för att kunna regga den lagligt på bilprovningen med bytt motor. Men har hört att man skulle behöva bromsar+ möjligen diff från 320 men är de verkligen någon skillnad mellan 318-320? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har hört? Ok, men jag antar du har koll på reglerna. Vilken reglemente siktar du på att använda dig av, den generella max +10% effekt / +20% vridmoment eller gå via ombyggt och åberopa max 15kW/100kg? |
| Har hört kanske lät fel men det var en på sfro som påstod det men andra ja pratade med där har inte nämnt något. Bmw har ju angett 150hk som max i sfros listor på just 316-318-320 annars gäller ju som sagt 20% effekt ökning och 10% vrid. Så enligt vad sfro säger ska denna bil gå att besikta i en vanlig regbesiktning med en m50-b20 | |
Angående frambromsar så vill jag minnas att E30 318i hade solida 260 mm skivor och ventilerade 260 mm skivor om den var utrustad med ABS. Däremot hade alla E30 320i (vad jag kan se) de ventilerade 260 mm skivorna. |
Jo, men var verkligen dessa 316-318-320 E30-generationen? Med avseende på övriga modeller i den lista så är det lika troligt att de syftar på E21-generationen. Notera att 150 hk är en MAX-siffra. Betyder inte att man får hinka i en motor med 150 hk och allt är frid och fröjd. Man gör en bedömning huruvida övriga delar på bilen kan klara av den ökade effekten (precis det du är inne på) såso bromsar, chassi, framvagn/bakvagn, drivlina med mera. Jag skulle rekommendera att göra en noggrannare undersökning av vilka regler som gäller, tex presentera ditt projekt till SFRO med fakta och med vilka delar du tänker vara kvar och vilka du tänker och få feedback på detta - innan du går vidare och påbörjar bygget. När du väl står där på besiktningen räcker inte "det var nån på SFRO som sa att det var OK" :-) |
Angående listan från SFRO, notera att det står 316, 318 och 320 och sedan 320i separat. Är det utan "i" brukar det ange att det är förgasarmodeller, det är bland annat därför jag misstänker att dessa siffror gäller E21-modeller. Men kan ha fel, försök få detta bekräftat med SFRO. |
| Ja när du säger detta så har jag för mig att han nämde att listan var skriven för e21 | |
|
Om du tittar högst upp i effektkolumnen står det Kw så du får ha max 110 x 1,36 = 150 hk utan andra ombyggnationer om du sätter in en renad motor i originalskick Ingemar Hej BMWs listor anger 110 kW DIN (150 hk) som max för 318 om man har bakaxel och bromsar från 320. Listan är egentligen skriven för E21 men det står ingenstans... Hälsningar Gustaf Detta är lite av svaren jag fått från sfro |
|
| Ringde nu o fick lite mer klarhet så de var nog bara tyvärr 20% effekt och 10 vrid via bilprovningen som ni sade så var nog lite missförstånd från mina sida där. Så de var nog ombyggt fordon som gällde | |
Ok, var som jag misstänkte angående E30 vs E21 - precis som Gustaf skrev (han brukar ha bra koll). Men det är bra att du fått lite mer klarhet i detta - var som sagt lite oroligt att det blivit ett missförstånd någonstans. Men yes, det är också vad jag skulle föreslå (dvs gå via ombyggt). Då kan du utnyttja 15kW/100kg regeln - men tänk på att detta är ett MAX-värde. Bilen i övrigt måste anses vara kapabel till att hantera den nya effekten i dess övriga komponenter. För att ett fordon ska anses som ombyggt måste man ha bytt såpass mycket att det anses som ett sådant. Du ska alltså byta motor, bromsar fram (gärna bak också), växellåda, kardan och kanske diffen också. Notera att du måste ta motorn och dess kringkomponenter som ett paket. Du MÅSTE alltså använda motorns originalstyrssytem. Du MÅSTE dessutom ta tillhörande katalysator och flytta över till din E30 (eller använda existerande katalysator om det är möjligt - vet ej om du har någon nu). Så det är en hel del komponenter du behöver för att gå iland med detta. Tänk också på alla besiktningskostnader som tillkommer - det är ett antal tusenlappar som fladdrar iväg där också. Det kommer alltså att kosta en hel del (naturligtvis olika mycket beroende på vilka förutsättningar du har) - men säger inte att det inte är omöjligt! Det finns flera som gjort liknande operationer med framgång! Men underskatta inte tid och kostnad för projektet! |
| Ja de är lite mer jobb som vanligt men tycker ändå de är märkligt om vi tex jämför med en volvo 240 eller 740 så kan man sätta i en motor med mer eller mindre dubbla effekten o bara byta ett par småsaker o sen regga på bilprovningen | |
Du ska inte försöka hitta logik där :-) Det är ju vad jag förstått bara vad biltillverkarna har bestämt sig för att vilja uppge - finns således inga reglementen eller specifikationer som alignar synen på "hur mycket effekt en viss bilmodell tål". Så tänk inte mer på det :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.