AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.388

Hemmaskruvare?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Alla ni som precis som jag skruvar själv, av vilken anledning gör ni det?
*Det är kul
*Det blir billigare
*Det blir "rätt" kvalitét
För egen del är det en kombination av ovanstående.

/Kristian
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
När jag hade min 735i så skruvade jag nästan ingenting, men när jag fick tag på 750:in då blev det en del.

//Schnitzer
518i slow mobil
roligare, billigare(student) och så har man så mycket tid...

E28, REAL power for REAL men!
BMW e28 registret #154
Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Roligare

Billigare

Sen för att lära sig nåt så man slipper lämna in bilen för att byta tändstift...

Länk
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Roligare

Billigare

Sen för att lära sig nåt så man slipper lämna in bilen för att byta tändstift...

Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
som förstaskrivaren skrev så är det både roligare, billigare och förhoppningsvis lägger man väl ner sin själ i arbete på sin egen bil som inga annan mekaniker skulle göra. Sen har man ju tid att samtidigt klura på det mesta tänkbara saker... =)

Rickard
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Precis, man fuskar inte om man jobbar åt sig själv, och gör man det vet man i alla fall om det....
Nu menar inte jag att BMW mekar (eller andra) "fuskar" men de jobbar under tidspress med vinstkrav på sig...

/Kristian
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Jag mekar av alla de anledningar du nämner.
Fick meka en del med larm och telefoninstallation innan det blev bra, det var tidigare installerat av sk. "proffs". Rena klåparfasonerna, tejpade kabelskarvar (endast tejp), strömtjuvar överallt och en allmän oreda. Hyfsad till OK funktion, men hur länge???
Själv e bäste dräng!

//Niclas
Skruvar själv av den enkla anledningen att jag kan(annars kan jag lära mig)de allra flesta problem som uppstår,och det småländska(faders)arvet.
Samtidigt är det kul att lära sig(alltid varit vetgirig)och en skön självkänsla efteråt,när det är klart.
Att det blir ordentligt gjort är bara en positiv bieffekt när man hemmapular.
henrik
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
Med tanke på att jag varit bilmek i tio år så vore det väl f*n om jag inte skruvade mina egna fordon oxå..

who dares wins...
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
jo uhlmann det kan man ju tycka ;)
själv gör jag det på min vinterbil(525)för ekonomin´s skull...M3.an lämnar jag in till dom som kan + att jag vill ha en fullstämplad servicebok till bilen :)

Mvh Ricke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har reparerat bil sedan 1970 enbart av intresse och för att det är kul, åt mig själv och kunder.Tyvärr numera slutskruvat pga vibrationskador :( Blir bara lite till husbehov mao det som är nödvändigt.

MVH
Hasso
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag skruvar själv med min bil av den enkla anledningen att man garanterat blir ruinerad om man skall lämna in den. Egentligen är det inget skoj att skruva, men ibland måste man det ändå. Det är roligare att köra och tvätta/putsa.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Jag är extremt nyfiken, kan inte låta bli att pilla isär saker och se vad som är fel.

Det känns otroligt skönt när man lagat nåt som inte ska gå att laga eller man gjort ett stort jobb och sparat in många sköna tusenlappar.

Sen får man jobbet gjort precis som man själv hade tänkt sig.

/Per
Håller med flertalet tidigare skribenter. Jag mekar själv dels för att det är roligt, dels billigare, dels för att jag då vet precis vad som blir gjort och dels för att jag vill lära mig mer. Till saken hör att jag självfallet inte ger mig på sånt som jag känner att jag inte behärskar, då vänder jag mig istället till min gode vän Fredde på Solna Bilteknik.

www.malte-racing.com
tqs
Det är ett jäkla bestyr att lämna in bilen, men fix av skjuts osv. Tar nästan lika mycket tid som att skruva själv. Ibland kan man få lånebil, men knappast alltid.

Om man skruvar själv kan man dessutom kosta på sig att byta alla slitdelar som blir åtkomliga vid byte av någon trasig del. Själva delarna brukar vara hyfsat billiga utan det är arbetskostnaden som drar iväg kvickt.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Man gör det för att man kan.
Känns fel att betala för att få gjort det
man kan göra själv. Själv börjar jag alltid
med en bedömning av tidsåtgång, verktygsbehov
och "fastrostat-koefficient :-(". Verkstan
får ta det jag inte hinner eller klarar av.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Mekar mina BMW själv, för det är kul och lärorikt.

Mekar bruksAudin i bland fast det är pisstråkigt, lämnar oftast bort den.

/Anders C
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Med ålder och ökad bekvämlighet (plånbok) lämnar jag in för det mesta. Tyckte själv att jag passerat alla gränser för gubbighet när däckverkstan fick byta till sommarsvålarna på min Audi. Samtidigt så bor det en liten mekarkille i mig, som blir jätteglad om han får lösa något krångligt problem på bilen. Men undviker det. Lite tråkigt att mekintresset avtagit med åldern. I och för sig har den egna tiden krymt en hel del också.
Men tid att sitta och skriva meningslösa inlägg i forumet, det har jag i alla fall : )
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Så mycket som man hinner gör jag själv. Till 95% pga det är roligt!

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"
Länk
Jag jobbar som bilmek, så jag kan ju liksom inte lämna in min bil utan jag gör det själv, men jag är oftast skittrött på bilar när jag kommer hem från jobbet så ska det skruvas så är det för att nå´t måste lagas eller att det är dags för service.. Skulle gärna vara en så´n dära kostym snubbe som bara lämnar in bilen och betalar notan utan problem.. Men i vinter när jag ska ställa av M5:an så blir det nog en rejäl översyn, då jag ska ha den på pallbockar i mitt varmgarage som jag har i källaren, då är det bara att smyga ner i tofflorna när det är kallt ute och gå ner och vårda skönheten när man känner för det=)..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.