AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.244

X3 och X5 som tillverkas i USA är inte bra? Enligt min mekaniker bl a

Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
Jag är BMW frälst sen 10 år, kör bl.a. en E61 530XD nu som jag haft några år o nu och den har gått 24000 mil, är som ny och jag är supernöjd. Har dock tänkt byta 325an från 2002 till en X3 f25 eller x5 e70. Frågar min BMW guru till mekaniker som jag litar mycket på om dessa, han säger att amerikanarna inte fått ihop e70 på ett bra sätt, massa strul sa han, bl a i framvagnen.

Jag håller själv inte amerikanarna så högt vad gäller biltillverkning...vill helst köpa tyskt, men han sa att gamla x3an från Österrike var bra. Nya x3an görs tyvärr i USA också, de är dock för nya för att ha kommit till han än, men varningsklockorna ringer tyvärr för den.

Vad är er erfarenhet? Är det mycket strul eller nåra få svaga punkter på dem? Framförallt x5 e70 borde det ju finnas mycket erfarenhet av nu. Jag lutar mest åt en x5 som gått uppåt 20 000 mil.

Till viss del håller jag med din mek, byggkvaliteten var ett steg ned i min F25 jmf med min E91 jag hade innan. F25 är absolut inte dålig, bara lite pappigare jmf med ex E91 tycker jag.
Som helhet en trevlig bil och var nöjd med min men hade en del irriterande småstrul med min F25 som knarrande lister, panormalucka som började knarra, elhissar som pajjade, varningslampor som tändes mm. Mycket av detta kom strax innan jag sålde den. Allt fixat på garantin men när den gick ut så valde jag att sälja min. Hade iofs en 2011 så de kanske har blivit bättre nu?

Vet inte hur det ligger till med E70 dock..
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Eh, nu får man väl kanske hålla isär "tillverkning" och "utveckling". Mig veterligen har inte BMW någon utveckling i USA. I alla fall inget helhetsansvar.

Jag har en E70 och även fast denna är gjord i Spartanburg, SC så andas den duktigt med tysk kvalite. Säger jag och kommer samtidigt på att motorn faktiskt är bytt efter ca 100 mil. På BMW sade man att det var något av turboaggregaten som skickat flisor in i motorn så man tog det säkra före det osäkra. Personligen tror jag mer på att första ägaren tankat bensin istället för diesel med totalhaveri som följd...
De två X5 jag ägt har jag sålt strax innan de nått 20´ mil. Framförallt för att slippa kommande problem då jag misstänker att de kan komma vid den åldern och de milen. Det enda problem jag haft var ett fel i en styrenhet för airbagsystemet. Kostade dryga 10´ och kom vid ca 15´ mil. Annars inga problem.

Sen är ju kvalitetskänslan lite begränsad i E70. Kanske för att den byggs av amerikanare, kanske inte. Nya X5 F15 är ju ljusår bättre på den punkten, trots att den också tillverkas over there.

Upp till 20´mil är E70 en kanonbil, vad jag fått erfara. Vad som händer därefter får någon annan berätta.
Har en X5 E53 och den håller inte den kvalitet känsla som en riktig BMW gör!
O min BMW meck varnar mig från att byta bort E70n till en F11 520d. Var själv skeptisk till att E70n är jänkie byggd, men efter att ha kört den i över 2 år nu så vill jag bara hylla den!

Sen kostar den att äga, men det är nog ingen blixt från klar himmel.
Tänker då främst på försäkring, skatt, service och förbrukning..
Jag har aldrig hört att det skulle vara någon form av unika tekniska problem på X3/X5 bara för att de byggs i USA. Det finns väl många trådar här på forumet som bevisar att många är väldigt nöjda med både E53 och E70 av X5-an och även på X3-orna. Det jag skulle kunna säga efter att ha haft ett antal X5 E70 är väl att något av fordonen har varit lite sämre vad gäller störande knarr i stolar och lite sämre i materialvalen. Däremot den -08 som jag tog i byte i höstas och körde 3 månader och som hade passerat 11.600 mil gick som en klocka och utan några som helst knarr eller skrammel.

När det gäller nya F15 är det som att åka 5-serie F10/F11 fast i X5-kostym, dvs både fantastisk komfort och ljudnivå. ALLT känns som ett rejält lyft.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.